تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 12:53
36 بازدید
کد خبر : 973

رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی:

ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است

ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است
رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با بیان اینکه شیعیان زورخانه را به مسجد دوم تبدیل کرده‌اند گفت: این نقطه عطف در تاریخ ورزش‌های باستانی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی سیفار به نقل از «سبلان ما»، سردار غلامحسین محمدی اصل رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای وکشتی پهلوانی استان اردبیل  شب چهارشنبه در جشن سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) که در محل زورخانه عاشقان علی بن ابی‌طالب (ع) اردبیل برگزار شد گفت: ورزش باستانی از قدمت ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در کشور برخوردار  است که این خود به‌تنهایی بی‌نظیر است.

وی به ریشه ورزش‌های پهلوانی و باستانی پرداخت و گفت: ورزش باستانی در ایران باستان در منطقه بین‌النهرین ایجاد و در لرستان به اوج خود رسید و بعد از آن در سراسر کشور گسترش یافت

رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل به تحولات ورزش باستانی بعد از اسلام پرداخت و گفت: بعد از اسلام ورزش‌های باستانی به خصلت‌های ممتاز و برجسته حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (ع) متبرک شد و ورزش‌های پهلوانی با الگوبرداری از ویژگی‌های مولای متقیان متبلور شد.

وی از ورزش‌ پهلوانی به‌عنوان نماد مقاومت در عصر کنونی نام برد و گفت: حاج‌قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت پرورش‌یافته مسجد بود و روحیه پهلوانی در وی به اوج رسیده بود.

سردار محمدی اصل با بیان اینکه آداب، روش و منش پهلوانی در ورزش‌های زورخانه‌ای همانند تعالیم مساجد انسان‌ساز است، گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای تنها ورزشی است که در آن رازونیاز با خداوند متعال از آغاز تا پایان در جریان است.

وی به تبیین ویژگی‌های ورزش پهلوانی پرداخت و گفت: فروتنی، از خودگذشتگی و سایر ویژگی‌های رفتاری حضرت امیرالمؤمنین (ع) مثل ایثار و شجاعت از جمله خصلت‌هایی است که در ورزش‌های زورخانه‌ای در اوج خود قرار دارد.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل به مقایسه ابزارهای ورزش زورخانه‌ای با تجهیزات نظامی در ایام قدیم پرداخت و گفت: ابزارهای موجود در ورزش زورخانه‌ای بر اساس تجهیزات جنگی دوران باستان طراحی شده بود تا در اوج خفقان و غارت کشور به دست غارتگران مردم بتوانند با تمرینات نظامی آمادگی جنگی خود را در اوج نگه دارند.

وی از صفت مردانگی به‌عنوان مهم‌ترین صفت این رشته ورزشی بومی ایران نام برد و گفت: اساس و ریشه ورزش باستانی در مردانگی نهفته است.

 

رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل با بیان اینکه مسجد نقطه رهایی انسان از بند شیاطین است گفت: شیعیان زورخانه را به مسجد دوم تبدیل کردند و این نقطه عطف در تاریخ ورزش‌های باستانی است.

وی در پایان سخنان خود بیانات امام خمینی (ره) در خصوص ورزش‌های پهلوانی را یادآور شد و گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی از ورزش‌های باستانی و پهلوانی به نیکی یاد کرده و فرموده‌اند؛ من می‌دانم ورزشکاران در گود زورخانه یاد خدا هستند، یاد امیرالمؤمنین (ع) هستند. تقویت کنید یاد خدا، تقویت کنید یاد مولا را

سردار محمدی اصل به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دراین‌خصوص اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ورزش‌های پهلوانی را ارج نهاده و فرموده‌اند؛ ورزش باستانی  یک تاریخ است برای ما،  یک ورزش نیست، یک فرهنگ است.

وی افزود: بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ورزش باستانی یک گنجینه فرهنگی و تاریخی است. ورزشی است که با حرکاتش اسم خدا را می‌آورند و  تسبیحات اربعه می‌گویند. این ورزش ارزش دارد خیلی قیمت دارد. این فرق می‌کند با ورزشی که اول تا آخرش هیچ ذکر خدا نیامده است. از همه مهم‌تر آن روح معنوی، عرفانی را که در این ورزش هست حتماً حفظ کنید.

رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان اردبیل اتحاد و همدلی در ورزش باستانی و پهلوانی را بی‌مانند در بین رشته‌های ورزشی نام برد و گفت: ورزش باستانی موجب تعلیم‌وتربیت درست فرزندان ما می‌شود؛ ازاین‌رو مهم است

وی خواستار گسترش ورزش‌های پهلوانی در بین جوانان شد و گفت: ورزش باستانی با بهره‌مندی از خلق‌وخوی پهلوانی و مردانگی علاوه بر تندرستی ورزشکار موجب نشاط اجتماعی و امید آفرینی در جامعه می‌شود.

 

انتهای خبر/ ج

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول