تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 10:53
22 بازدید
کد خبر : 1058

بررسی ویژگی و پیامدهای حمله تنبیهی ایران؛

عملیات وعده صادق نمایش قدرت ایران بود

عملیات وعده صادق نمایش قدرت ایران بود
امام‌جمعه جعفرآباد مغان گفت: اقدام ایران در شامگاه ۲۵ فروردین فقط نمایش قدرت بود و اِعمال قدرت نبود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی سیفار، حجت‌الاسلام محمدجواد باقری در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«سبلان ما»، با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» یک عملیات بی‌بدیل در دنیا بود، اظهار داشت: دنیا از این نوع راهبُرد ایران متحیر ماند و کاری که ایران کرد یک جنگ نبود؛ بلکه یک تَحَدّی آشکار در به‌رخ‌کشیدن عجز مستکبران بود.
وعده صادق؛ تَحَدّی آشکار در به‌رخ‌کشیدن عجز مستکبران

وی اضافه کرد: همان‌طور که خداوند برای اینکه ثابت کند کسی نمی‌تواند آیه‌ای مثل قرآن بیاورد می‌فرماید: «وَإِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَی عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُم»؛ «و اگر شما را شکّی است در قرآنی که بر بنده خود فرستادیم، پس بیاورید یک سوره مانند آن، و گواهان خود را بخوانید.»؛ ایران نیز قبل از اینکه حمله کند، کاملاً و به‌وضوح به دشمن اطلاع می‌دهد که می‌خواهد حمله کند و بدین ترتیب حمله اول با پهپادهایی شروع می‌شود که قرار است از روی چهار کشور عبور کند و بعد از حدود ۴ ساعت به اسرائیل برسد.

 

حجت‌الاسلام باقری ادامه دارد: سرداران ما زمان دقیق رسیدن پهپادها را اعلام می‌کنند و سپس خودشان می‌گویند که وقتی پهپادها به فاصله کمی از خاک اشغالی برسد، موشک‌ها هم شلیک خواهد شد؛ این ادبیات در حملات نظامی یعنی اینکه ایران می‌خواهد اسرائیل کاملاً آماده و هوشیار باشد تا به آنان و مستکبرانی که حامی صهیونیست هستند و به تمام دنیا نشان دهد که اسرائیل با آگاهی و آمادگی کامل نتوانست در مقابل این حمله غلطی بکند.

 

«وعده صادق» یک عملیات بی‌بدیل در دنیا بود

وی خاطرنشان کرد: یکی رایج‌ترین تعابیر درباره عملیات وعده صادق در روزهای اخیر تعبیر «بزرگ‌ترین عملیات پهپادی تاریخ تاکنون» است، حقیقت هم همین است، اما گویا ابعاد عظمت این رویداد تاریخی بیش از اینها است؛ لذا از چند زاویه به این عملیات فوق راهبردی می‌پردازیم.

 

امام‌جمعه جعفرآباد مغان با اشاره به اینکه تاکنون بزرگ‌ترین عملیات پهپادی روسیه علیه دولت غرب‌گرای اوکراین با استفاده از ۷۰ پهپاد انجام شده است؛ اما ایران به گفته ارتش رژیم صهیونیستی از ۱۷۰ پهپاد بهره گرفت، بیان داشت: بنابر آمارهای ارتش اوکراین روسیه در سال ۲۰۲۳ در حوزه بالستیک‌ها از ۱۰۸ موشک تاکتیکی اسکندر و ۴۵ موشک هایپرسونیک کینژال بهره برده که در مجموع ۱۵۳ موشک می‌شود؛ ولی بنابر اعلام صهیونیست‌ها ایران در عملیات شبانه خود از ۱۲۰ موشک بالستیک استفاده کرد که در کمتر از نیم ساعت پرتاب شدند.

 

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های قدرت موشکی هر کشور، پرتاب هم‌زمان موشک از پرتابگرها است که قدرت آتش لحظه‌ای ایران باقدرت آتش سالانه و زرادخانه ابرقدرت‌ها قابل‌قیاس بود؛ ایران عملاً در یک مرحله ۱۲۰ موشک بالستیک را شلیک کرد که اگر کوچک‌ترین اقدامی از سوی اسرائیل انجام می‌پذیرفت، یقیناً این ظرفیت تا چندبرابر افزایش می‌یافت البته تمام این تحولات در فضایی رخ دادند که ایران از موشک‌های هایپرسونیک خود یا موشک ویژه‌ای مانند خرمشهر ۴ بهره نبرد.

 

حجت‌الاسلام باقری گفت: تهران در حوزه پهپادی نیز بر اساس آنچه رسانه‌ها منتشر کرده‌اند تنها به پهپاد شاهد-۱۳۶ اکتفا کرد که غربی‌ها مدعی‌اند چند سالی است با آن روبه‌رو بوده و راه رهگیری آن را فراگرفته‌اند.

 

اقدام ایران در شامگاه ۲۵ فروردین فقط نمایش قدرت بود نه اِعمال قدرت

وی با تأکید بر اینکه اقدام ایران در شامگاه ۲۵ فروردین فقط نمایش قدرت بود نه اِعمال قدرت، اظهار داشت: این مطلب را همیشه به یاد داشته باشیم مخصوصاً جوانان که خواه‌ناخواه، کم‌وزیاد، قسمتی از خوراک فکری و تحلیلی آنها از طریق فضای مجازی – که دشمن به آنها دلبسته است – تغذیه می‌شود و غرب همیشه برای جلوگیری از ایران دست‌کم سه حوزه پدافندی در اختیار دارد که در نخستین حوزه «پیشینی» به استفاده از توانمندی نظامی، سیاسی و اقتصادی‌اش برای ایجاد بازدارندگی مربوط می‌شود، تمسک می‌کند.

 

امام‌جمعه جعفرآباد مغان اضافه کرد: غرب با تهدید ایران با این توانمندی‌ها به دنبال منصرف‌کردن تهران از حمله بود که موفق نشد و در حین حمله است که حوزه پدافند «آنلاین» غرب فعال می‌شود و بدین ترتیب غرب از ابزارهای فیزیکی خود مانند سامانه‌های پدافند زمین پایه و هوا پایه برای رهگیری استفاده می‌کند که در مسأله وعده صادق، کاملاً در زمین ایران بازی کرد.

 

وی یادآور شد: در مرحله سوم که حوزه‌ای «پسینی» به‌حساب می‌آید، پدافند غرب برای مقابله با ایران در زمینه ذهنی و رسانه‌ای است که در حمله وعده صادق فعال شد و این پدافند پس از برخورد موشک‌ها به عین الاسد عراق در سال ۱۳۹۸، نِواتیم و هرجای دیگر، در حوزه ذهنی وارد عمل می‌شود و به دنبال فریب افکار عمومی هستند.

 

دشمن در حوزه عمل ذهنی به دنبال فریب افکار عمومی است

حجت‌الاسلام باقری اضافه کرد: مایک پُومپِئو: اخیراً اعلام کرده تعدادی از موشک‌های ایران در مسیر میانی سقوط کرده‌اند؛ او ادعا می‌کند باعث شده قطعات معیوب به ایران فروخته شوند و البته اساس ادعاهای پومپئو و دیگران بر تصاویر قطعاتی از موشک‌های ایرانی است که در بین مسیر سقوط کرده و در خاک عراق و فلسطین اشغالی مشاهده شده‌اند؛ ولی دلیل واقعی مشاهده‌شدن این قطعات به دلیل نقص فنی یا ساقط شدن توسط سامانه‌های پدافند هوایی در مسیر میانی نیست؛ بلکه این اتفاق به علت چندمرحله‌ای بودن موشک‌های بالستیک ایران در بردهای بلند است.

 

وی گفت: به‌عنوان نمونه موشکی مانند ذوالفقار از سه قطعه بزرگ اصلی تشکیل شده است؛ مرحله نخست تنه اصلی، مرحله دوم موشک و نهایتاً کلاهک که این مسأله نشان می‌دهد یک موشک بالستیک ایران در دونقطه در بین مسیر خود تا هدف، شاهد جدایی قطعات خود بوده و در آخرین مرحله کلاهک به سمت هدف شیرجه می‌رود که این نوع طراحی به چند دلیل در موشک‌های جهان لحاظ می‌شوند.

 

 

امام‌جمعه جعفرآباد مغان تصریح کرد: غرب تلاش دارد در حوزه رسانه‌ای از این قابلیت پیچیده موشک‌های ایرانی سوءاستفاده کند. ارتش‌های سایبری و حتی فردی مانند مایک پمپئو نیز جزئی از «سامانه‌های پدافند موشکی پسینی» غرب به‌حساب می‌آیند که در حوزه عمل ذهنی به دنبال فریب افکار عمومی هستند و ماجرای ریز پرنده‌ها در اصفهان و تبریز هم از این نوع کارها است.
خبر از: مهدی بیگ‌زاده
انتهای خبر/ ش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول