تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:04
18 بازدید
کد خبر : 1055

سرنوشت برنج مغان به کجا ختم می‌شود؟

انتقاد از ممنوعیت کِشت برنج در مغان

انتقاد از ممنوعیت کِشت برنج در مغان
امام جمعه پارس‌آباد از جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اردبیل خواست تا نسبت به تصمیم خود در مورد عدم کِشت برنج بازنگری کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی سیفار به نقل از «سبلان ما»،  چند روز پیش بود که ممنوعیت کِشت برنج در پارس‌آباد مغان از طریق اطلاعیه‌ای اعلام شد، این تصمیم گرچه طبق اعلام مسئولان باتوجه‌به شرایط آب و هوایی و کم‌آبی، اتخاذ شده است و شاید شیوه‌ای معقول در این وضعیت به‌حساب می‌آید؛ اما همین تصمیم هم با انتقاداتی روبرو است.

انتقاد امام‌جمعه پارس‌آباد از تصمیم اخیر جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای

امام‌جمعه پارس‌آباد در تریبون نمازجمعه با انتقاد از تصمیم اخیر جهاد کشاورزی و منطقه‌ای آب مغان در مورد کِشت برنج در این شهرستان، بیان داشت: منطقه مغان برنج برتر کشور را تولید می‌کند و بیشتر کشاورزان این منطقه با کاشت برنج زندگی خود را می‌گذارند، فلذا بازنگری عدم کشت برنج در این منطقه مطالبه مردم منطقه مغان است.

وی از جهاد کشاورزی و منطقه‌ای آب اردبیل خواست تا نسبت به تصمیم خود در مورد عدم کِشت برنج بازنگری کنند.

باقری بنابی تصریح کرد: مسئولان و مدیران آب منطقه بجای ممنوعیت آب به کشاورزان منطقه، برنامه‌ها و راهکارهای برای برداشت بیش از اندازه مناطق بالادست ارس و خدآفرین ارائه دهند که از حقابه مغان بیشترین برداشت را می‌کنند.

وی اضافه کرد: با انتقاد شدید از مسئولان و مدیران آب و جهاد استان اردبیل و شهرستان پارس‌آباد مبنی بر ممنوعیت آب برای شالیکاران پارس‌آبادی، حمایت از تولید منطقه را از ضروریات کمک به تولید ملی دانست.

 

انتقاد از سفر بی‌سروصدای مسئولان ارشد استانی به پارس‌آباد

باقری بنابی همچنین از مسئولین ارشد استانی که بدون سروصدا و بدون برگزاری جلسه و حل مشکلات مردم به دومین شهر استان اردبیل میایند انتقاد کرد و گفت: مسئولین ارشاد استانی با سفرهای خود به شهرستان‌ها از نزدیک با مردم جلسه برگزار کنند و مشکلات آنان را حل کنند.

 

مناطق ممنوعه کِشت برنج در پارس‌آباد

بر اساس اطلاعیه صادر شده توسط جهاد کشاورزی استان اردبیل، کِشت برنج در اراضی شامات در منطقه ملت آباد، زیر نهر تراب، بیوک خانلو، قره داغلو، آیاز کندی، سلمان کندی و عباد آباد شهرستان پارس‌آباد که آب آنها از کانال‌های زیر شبکه امور آب مغان تأمین می‌شود، ممنوع است.

جهاد کشاورزی استان همچنین با تأکید بر ضرورت رعایت الگوی کشت مصوب و همچنین رفع مشکلات اجتماعی حادث شده در منطقه بابت نفوذ و بالا آمدن آب‌های ناشی از آبیاری برنج و خسارت وارده به منازل مسکونی و زراعت سایر محصولات در اراضی هم‌جوار، از مالکان زمین در این محدوده خواسته است تا از کِشت برنج خودداری کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علت این ممنوعیت را محدودیت منابع آبی و ضرورت رعایت الگوی کِشت اعلام کرد.

اما پس از اعلام ممنوعیت کشت برنج در شهرستان پارس‌آباد مغان، برنج‌کاران انتظار دارند که این ممنوعیت فقط شامل آنها نشده و ممنوعیت کاشت شامل برنج‌های بالادست خداآفرین هم بشود که البته طبق اعلام مدیر جهاد کشاورزی اردبیل، کاشت بر اساس الگوی کِشت یک ضرورت است و تصمیم ممنوعیت برنج هم براین‌اساس صورت می‌گیرد .

ممنوعیت کشت زیر نایلونی در مغان
همچنین جهاد کشاورزی و محیط‌زیست شهرستان پارس‌آباد در اطلاعیه‌ای علاوه بر کشت برنج از ممنوعیت کِشت زیر نایلونی در این منطقه خبر داده و اعلام کرده بود که باتوجه‌به مضرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیر پسماندهای نایلونی در خاک و آلودگی‌های زیست‌محیطی و بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان و شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز متشکله در تاریخ‌های ۱۴۰۲/۱۲/۲۸، ۱۴۰۳/۰۱/۱۵ مبنی بر ممنوعیت کِشت‌های زیر نایلونی، از هرگونه اقدام به کِشت محصولات زیر نایلون خودداری کنند که در غیر این صورت، مراجع ذی‌صلاح با مستنکفین با اعمال مجازات‌های شدید و حبس تعزیری برخورد خواهد کرد.

رعایت الگوی کشت ضرورتی که نباید فراموش شود

طرح الگوی کِشت برنامه‌ای است که به کشاورزان کشور توصیه می‌کند چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند، این طرح در استان اردبیلی که چند سالی است با بحران کم‌آبی مواجه شده، لاجرم در حال اجرا است؛ احمد شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پیش‌تر گفته بود: برنامه الگوی کِشت در همه استان‌ها با محوریت تولید محصولات راهبُردی در حال اجراست و باتوجه‌به تحقیقات و مطالعات دامنه‌دار کشاورزان استان اردبیل به سمت کشت محصولات راهبُردی گندم، غلات، جو، حبوبات، چغندرقند، محصولات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی بروند تا نیاز کشور در این حوزه تأمین شود.

در استان اردبیل ۶۱۴ هزار هکتار اراضی دیم و آبی وجود دارد که باتوجه‌به خشکسالی باید در هر هکتار آن الگوی کِشت مناسب و بهینه موردتوجه قرار بگیرد.

 

انتهای خبر / ش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول