تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 - 14:34
51 بازدید
کد خبر : 815

استاندار اردبیل:

آب اردبیل با حقابه‌های فرا استانی پایدار می‌شود

آب اردبیل با حقابه‌های فرا استانی پایدار می‌شود
استاندار اردبیل گفت: برای اینکه آب استان به وضعیت پایدار برسد، باید علاوه بر مدیریت آب‌های داخلی، حقابه‌های خارج از استان را در شمال و جنوب استان بگیریم که این در این راستا بعضی تخصیص‌ها صورت‌گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی سیفار، سید حامد عاملی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی  «سبلان ما»، درباره وضعیت منابع آبی در استان اردبیل گفت: برای اینکه وضعیت آب استان را به وضعیت پایدار برسانیم باید علاوه بر مدیریت آب‌های داخلی، حقابه‌های خارج از استان را در شمال و جنوب استان بگیریم که این مسئله برای ما مهم است و در این راستا بعضی تخصیص‌ها برای استان صورت‌گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا از تخصیص‌های صورت‌گرفته برای حقابه استان اردبیل، راضی هستید، اظهار داشت: در وهله اول حقابه‌های تخصیص‌های یافته برای استان باید عملیاتی شود و این تخصیص‌ها به سرانجام برسد و سپس موارد دیگری که از خارج استان می‌تواند، تامین کننده آب پایدار استان باشد، پس از مطالعه و اخذ مجوزها اجرایی خواهد شد.

استاندار اردبیل در خصوص تأمین آب از حوزه آبریز خزر، بیان داشت: برای رسیدن استان اردبیل به وضعیت آب پایدار در افق ۵۰ساله، مطالعاتی برای استفاده از حقابه‌های خارج از استان از جمله در حوزه آبریز خزر شروع شده است و تلاش می‌کنیم با مدیریت آب‌های داخلی و تخصیص حقابه‌های خارج استان در بحث آب شرب به پایداری برسیم.

وی با اشاره به لزوم پایداری آب در حوزه آب کشاورزی استان اردبیل، بیان داشت: سدها و لاینینگ کانال‌های آب در پایداری آب شرب کشاورزی اردبیل تأثیر به سزایی خواهند داشت که از لاینینگ کانال آب مغان و از طول ۱۸۰ کیلومتری این کانال، ۷۰ کیلومتر لاینینگ شده و ۱۱۰ کیلومتر مانده است که باید تکمیل شود چرا که ۱۲۰ میلیون مترمکعب هدررفت آب در این حوزه داریم .

عاملی تصریح کرد: برای آب‌هایی که از استان اردبیل خارج می‌شود برنامه داریم و با راه‌اندازی پمپاژ سربند ۱۰ مترمکعب بر ثانیه آبی که از کشور خارج می‌شد، به کانال برگردد.

وی ادامه داد: حتماً باید برای بالهارود برنامه داشته باشیم تا آب‌هایی که از این طریق از کشور خارج می‌شود، دوباره به کشور برگردانیم و از آن استفاده کنیم.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه طرح جامعی برای پایداری آب در این استان داریم، بیان داشت: طبق این طرح، اقدامات با اولویت پیش می‌رود تا شرایط مناسب ایجاد شود.

انتهای خبر/ ش

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول