تاریخ انتشار : یکشنبه 25 دی 1401 - 13:01
149 بازدید
کد خبر : 577

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟
با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله ابعاد واژگونی یک نقشه جامع، متغیرهای اثرگذار بر نقش روسیه در خلیج فارس، اولویت در دوگانه تبیین و باتوم به چشم می‌خورد.

به گزارش سیفار به نقل از راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله ابعاد واژگونی یک نقشه جامع، متغیرهای اثرگذار بر نقش روسیه در خلیج فارس، اولویت در دوگانه تبیین و باتوم به چشم می‌خورد.

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «ابعاد واژگونی یک نقشه جامع» نوشت: نقشه دشمن، نقشــه جامعی بود؛ یعنی همه عوامل مسلطی را که یک قدرت می تواند برای اخلال و تخریب در یک کشوری به کار ببرد، بــه کار انداخت، همه این عوامل را ردیف کرد؛ عامل اقتصادی… عامل امنیتی… غوغای ایران هراســی… به کارگیری دستگاه های تبلیغاتیهمراه کردن بعضی عناصر داخلی… به کارگیری انگیزه های مختلف قومی، مذهبی، سیاسی و شخصی. این فرازی از فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بیســتم جمادی الثانی مداحان اهل بیت علیهم السلام اجمعین است و ابعاد توطئه عظیمی که برای تسلیم کشور به راه افتاد را برملا می کند.

وطن امروز: حمیدرضا ترقی در مطلبی با عنوان «حقوق بشر، ابزار غرب برای استثمار کشورها» چنین نوشت: آمریکا و کشورهای غربی در چند ماه اخیر در پی آشوب های کشور اقدامات گستر ده ای علیه ایران انجام دادند که از جمله آنها می توان به سخن پراکنی های گسترده، تلاش برای تصویب قطعنامه علیه کشور، وضع تحریم های جدید علیه ملت و اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اشاره کرد. همه این اقدامات در راستای پروژه ای بود که دنبال می کردند و در تلاش بودند در ادامه ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور، یک پرونده حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی تشکیل دهند اما در این گام نیز همچون اقدامات گذشته شکست خوردند.

قدس: هادی بیگ نژاد در مطلبی با عنوان «ضرورت تعریف مأموریت های بهینه سازی مصرف انرژی در بودجه ۱۴۰۲» این گونه نوشت: ما یا باید صنایع بالادستی خودمان را توسعه دهیم و گاز بیشتری تولید کنیم که این خود منابع زیادی را طلب می کند و یا اینکه باید مصرف فعلیمان؛ به عنوان مثال صنایع و بخش خانگی در حوزه آبگرمکن، شوفاژ و بخاری را بهینه کنیم. بنابراین درخواست ما این است که امسال مأموریت هایی در زمینه بهینه مصرف کردن انرژی در بودجه ۱۴۰۲ مدنظر قرار گیرد.

اطلاعات: محمدمهدی مظاهری در یادداشتی با عنوان «متغیرهای اثرگذار بر نقش روسیه در خلیج فارس» نوشت: بعد از حمله روسیه به اوکراین در آغازین ماه های سال ۲۰۲۲ ،بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی گمان می کردند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیکی به آمریکا و کشورهای غربی، بلافاصله این حمله را محکوم می کنند و در سمت جبهه غرب قرار می گیرند. اما تخمین ها درست از آب درنیامد؛ کشورهای ثروتمند شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی تا حد زیادی سکوت اختیار کردند و حتی امارات متحده عربی به همراه چین و هند در رای گیری شورای امنیت، به قطعنامه آمریکا که خواستار خروج نیروهای روسیه از اوکراین شده بود، رای ممتنع داد. چنین جهت گیری نشان داد انرژی، پول و امنیت، به فاکتورهایی مهم در روابط روسیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تبدیل شده اند و روابط اقتصادی این کشورها با مسکو در حال رشد به روابط امنیتی- نظامی نیز هست.

ایران: سعید جلیلی در یادداشتی با عنوان «به یاد استاد شهیدی» چنین نوشت: مهر ۶۵ درس تاریخ اسلام را باز هم با دکتر شهیدی گرفتم. درس ایشــان دلنشــین و مغتنم بــود و حاصل پژوهش هایی ســترگ و تأملاتی عالمانه که با صداقت و هوشــمندی بیان می شــد. نکات ارزنــده ای چون توضیح دو جریــان عدنانیقحطانــی و تــداوم آن بــه اســم های دیگــر، تبییــن الملک عقیــم در رفتــار خلفای عباســی که چگونــه یاری گران خود را چونــان داربســتی کــه پــس از تکمیل ســاختمان برداشــته می شــود، به کنار می گذاشــتند و… یادگار این درس هاســت. دو بــار هــم که برای سیاســت خارجــی پیامبر در مؤسســه دهخدا خدمت ایشان رســیدم، راهنمایی های ارزنده ایشان بــرای پژوهــش گرانبهــا و دلنشــین بــود. جالب آنکه بــا نگاه دهخدایــی بــه تعبیــر اســتراتژی خــرده گرفتــه و معــادل راهبرد را هم نپسندیدند. چند هفته ای از آن ترم نگذشته بــود که با جمعی از دوســتان رفتیم جبهه و بعد هم کربلای ۴ و ۵ و مجروحیــت در ۲۳ دی. اردیبهشــت ۶۶ برگشــتم دانشــگاه. مرحوم بکائی مســئول دایره امتحانات در نامه ای بــه اســاتید ترم قبــل از جمله دکتر شــهیدی، مــن را معرفی کــرد تــا درس مربوط را امتحان بگیرنــد و…

جوان: حسن رشوند در یادداشتی با عنوان «اولویت در دوگانه تبیین و باتوم» این گونه نوشت: عنوان جهاد تبیین در سخنان رهبری کلید واژه ای برای ایجاد ساختار و تشکیل قرارگاه در این زمینه شده است. از منظومه فکری رهبری برمی آید آنچه ایشان انتظار دارد عملکرد در این تشکیل مجموعه هایی که اثر بخشی آنها مورد حوزه است نه صرفا تردید باشد. از نگاه نگارنده مهم ترین فراز سخنان رهبر حکیم انقلاب در رابطه با جهاد تبیین، در دیدار امسال ایشان با مردم قم در ۱۹ دی بیان شد و ایشان بین دو گانه تبیین  و باتوم مرز مشخصی ایجاد کردند. آنجا که فرمودند: نقشه های بدخواهان، تبلیغات و به قول خودشان پروپاگاندا است که علاج آن، تبیین صحیح حقایق از زبان های مختلف و با ابتکار و نوآوری است چرا که راه برطرف کردن وسوسه تبلیغاتی اثرگذار ِ بر ذهن جوان و نوجوان باتوم نیست بلکه تبیین و روشنگری است. پس از این سخنرانی برای خیلی این سؤال پیش آمد که اگر قرار است در مواجهه با پدیده های مختلف اجتماعی یا سیاسی، تبیین مبنای عمل قرار گیرد، پس جایگاه قوه قهریه و برخورد با عوامل قانون شکن و کسانی که امنیت جامعه را به خطر می اندازند ، چه می شود؟

جمهوری اسلامی: در مطلبی با عنوان «زمان تجدید نظر در سیاست انقباضی» نوشت: رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، به اعتراض مسئولین ایرانی که چرا در مسابقات فوتبال بصره از نام خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده شده، اعتنا نکردند و حاضر به جبران نشدند. وزرای خارجه عربستان و مصر نیز در جریان برگزاری یک اجلاس در ریاض در بیانیه مشترکشان به جمهوری اسلامی ایران هشدار دادند در فعالیت های هسته ای خود امنیت منطقه را به خطر نیاندازند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول