تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اسفند 1402 - 9:03
94 بازدید
کد خبر : 869

آیت‌الله سید حسن عابدیان:

رزمنده نظام جمهوری اسلامی هستم رزمنده نظام جمهوری اسلامی هستم

رزمنده نظام جمهوری اسلامی هستم رزمنده نظام جمهوری اسلامی هستم
نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: اعضای مجلس خبرگان جدای از رسالت و وظیفه مستقیم‌شان می‌توانند مطالبه مردم را به مسئولان رسانده از این منظر با مردم همراهی کند و این نیز رسالت بزرگی برای خبرگان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی سیفار به نقل از  «سبلان ما»،آیت‌الله سید حسن عابدیان از روحانیون پرسابقه شهرستان دارالارشاد اردبیل است که با اتکا به قدرت ایمان به خداوند متعال، تقوا، علم و دانش و معرفت نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان اردبیل شده است تا در صورت جلب‌اعتماد مردم بتواند در مهمترین سنگر صیانت از نظام جمهوری اسلامی و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ایفای نقش کند.

 

پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما در راستای ایجاد فرصت عادلانه برای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ایجاد زمینه انتخاب آگاهانه و پرشور در قالب برنامه «برای مردم» به گفتگو با نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در موضوعات مختلف پرداخته است.

 

سبلان ما: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

آیت‌الله عابدیان: بیست و دوم بهمن ۱۳۴۳ در شهر اردبیل به دنیا آمدم. دوران دبستان را در مدرسه جعفری اسلامی، تحصیلات راهنمایی را در خلخال و دوران دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک در مدرسه اندرزگوی اردبیل به پایان رساندم.

 

وی بعد از مقطع دبیرستان، به‌خاطر علاقه به معارف دینی، وارد حوزه علمیه شدم و پس از یک سال تحصیل در مدرسه ولی‌عصر(عج) تبریز در محضر حضرات بنابی، به حوزه علمیه مشهد مقدس رفته و ۱۰ سال از محضر اساتید برجسته ادبیات، منطق، تفسیر، فقه، اصول و اخلاق همچون هاشمی خراسانی، واعظی، ناطقی، سبزواری و آیات عظام: مرتضوی، رضازاده، فلسفی، علمی اردبیلی، سید عزالدین زنجانی و علامه طهرانی بهره‌مند شدم.

با آغاز جنگ تحمیلی به‌صورت داوطلبانه و بسیجی در جبهه حضور یافتم. بعد از پایان جنگ در سال ۱۳۷۲ عازم حوزه علمیه قم شده و از محضر اساتید برجسته همچون آیات عظام: پایانی، اعتمادی، شب‌زنده‌دار، اشتهاردی، سبحانی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی و جوادی آملی از دروس خارج اصول، فقه و تفسیر ایشان بهره‌مند شدم.

همزمان با تحصیل در حوزه علمیه مشهد مقدس، در دانشگاه فردوسی موفق به اخذ لیسانس در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی شده و بعد از عزیمت به قم، مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه تهران و مدرک دکتری را از واحد علوم و تحقیقات تهران اخذ کردم.

از سال ۱۳۶۳ تدریس ادبیات، منطق، کلام، اصول فقه، تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرده و از سال ۱۳۸۲ به تدریس مکاسب، رسایل و کفایه‌الاصول در حوزه علمیه قم پرداختم. ایشان از سال ۱۳۹۱ تا کنون نیز به تدریس خارج فقه و اصول و فقه معاصر در مدرسه فیضیه و جامعهالمصطفی(ص) اشتغال دارم.

 

اکنون نیز با رتبه علمی دانشیار پایه ۲۰ عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی و دانشگاه آزاد اسلامی قم هستم،

چاپ ۴۰ مقاله علمی و تخصصی، در مجلات معتر بین‌المللی و داخلی، تألیف کتاب اصول فقه به‌زبان ساده، سردبیری مجله کوثر معارف، دبیر علمی ده همایش ملی از جمله سوابق علمی من است.

علاوه بر فعالیت‌های گسترده تبلیغی در داخل و خارج از کشور، از سال ۱۳۹۲ امام جمعه موقت اردبیل هستم.

مدیریت مدرسه المهدی و شهابیه قم مربوط به طلاب غیر ایرانی، جانشین مجتمع آموزش عالی فقه قم، معاون پژوهشی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، سرپرستی مدرسه عالی فقه و اصول، مدیر گروه علمی ادبیات عرب و فقه مقارن و سطح پنج (دوره اجتهاد) در مجتمع آموزش عالی فقه، عضو کمسیون جذب هیأت علمی جامعهالمصطفی و دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس شورای راهبردی تبلیغ حوزه علمیه استان اردبیل، رئیس هیأت مدیره موسسه فرهنگی- تبلیغی کوثر نور، رئیس حوزه دانشی فقه و اصول جامعهالمصطفی العالمیه(ص) از جمله سوابق اجرایی من است.

 

سبلان ما: انگیزه شما برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری چیست؟

 

آیت‌الله عابدیان: انگیزه‌ای که من  از شرکت در مجلس خبرگان دارم این است که نیاز دانستم در این جایگاه و در این سنگر حضور پیدا کنم و از لحاظ شرایطی که از جهت علمی نیاز بود و باید احراز می‌شدیم شد.

چه اردبیل چه قم تاکید کرده بودند و ما هم از اول رزمنده این نظام هستیم . بعد از تایید صلاحیت هم از استان زنجان دعوت داشتم تا از آن استان در انتخابات حضور پیدا کنم و تنها استان اردبیل نبود، اگر چه اصالت خبرگان فرا استانی است ولی واقعا حضورم در استان اردبیل موضوعیت و اولویت داشت.

 

سبلان ما:  مجلس خبرگان رهبری از چه منظر برای شما دارای اهمیت است؟

 

آیت‌الله عابدیان:  مشروعیت نظام در عصر غیبت از ناحیه تفویض از ناحیه امام زمان (عج) به فقها هست و مردم‌سالاری و مقبولیت نیز نشانه مورد قبول بودن نظام نزد مردم است و در اصل تایید و تعیین ارکان نظام توسط مردم است.

در واقع کسی که بر نوک و قله نظام قرار دارد رهبر است و همچنین کسی که این امت را راهنمایی و هدایت می‌کند رهبر است، اگر رهبر بصیرت، تقوا و یا نتواند شرایط فعلی را درک کند و یا نتواند تصمیم درست را بگیرد و اینکه از شجاعت لازم برخوردار نباشد نمی‌تواند این امت را به راه درست هدایت کند، حال که یکی از نعمت‌های بزرگ خدایی شامل حال ما شده است وجود دو رهبر معظم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است که سکان کشتی انقلاب اسلامی را در دست گرفته‌اند.

اگر خدایی نکرده رهبری با ضعیف داشتیم و اختیار مملکت یا کشور و امت را در دست می‌گرفت قطعا با مشکلات فراوانی مواجه بودیم.

مجلس خبرگان بر اساس ۱۰۷ قانون اساسی که وظیفه آن نصب و نظارت بر رهبر و عزل رهبر است، مهم‌ترین جایگاه را برای این مجلس اختصاص داد و تنها نهاد در این نظام است که اولا وجه تمایز نظام ما است و تنها نهادی است که خود ناظر است در واقع هیچ ناظری بر مجلس خبرگان وجود ندارد و کسایی که در مجلس خبرگان حضور دارند باید بدانند با اساسی که در آن مجلس وجود دارد باید ویژگی خاصی داشته باشند تا بتوانند وظایف و رسالت خود را به درستی انجام دهند. به لحاظ اینکه نصب، نظارت و عزل رهبر بر عهده آنان است و رهبر اصلی‌ترین رکن در نظام ما است.

 

حساس‌ترین جایگاه در نظام ما متعلق به مجلس خبرگان است و مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید کرده‌اند ضامن فقهی و اسلامی بودن نظام، مجلس خبرگان است و به خاطر این است که در مجلس خبرگان فقها باید حضور داشته باشند و فقها به معنی این است که دین شناس باشند.

 

مجلس خبرگان رسالت بسیار سنگینی بر عهده خود دارد و به خاطر همین ما باید آن را انتخاب کنیم.

در دین ما حضور در اجتماع، جامعه و همرامی با رهبر جامعه هم در انتخاب و هم بعد انتخاب جز دین است و همچنین بیعت دقیقا معادل دین است، در زمان قدیم با نام بیعت انجام می‌گرفت اما در زمان حال با نام رأی دادن صورت می‌گیرد و بیعت و رای دادن به پیامبر (ص) وظیفه شرعی آنان بود و ما هم به عنوان وظیفه شرعی باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همینطور مجلس خبرگان حضور داشته باشیم.

 

سبلان ما: نظر شما در باره مردم سالاری دینی چیست؟

 

آیت‌الله عابدیان: نماز، روزه، حج و ذکات و پنجمی ولایت  از ارکان دین اسلام است است چون ضامن و تحقق و تداوم آن ۴ رکن ولایت است اگر جامعه جامعه اسلامی نباشد، حاکم حاکم اسلامی نباشد و حکومت حکومت اسلامی نباشد آن ۴ رکن گفته شده در معرض خطر قرار می‌گیرد، و برای اینکه آن ۴ رکن تحقق پیدا کنند باید ولایت در جایگاه خودش قرار بگیرد، و جایگاه ولایت را امت تعیین می‌کند.

یعنی ولایت دو شان دارد یک شان آن به بالا و شان دیگر آن هم به پایین مرتبط است، شانی که به بالا مرتبط است مربوط به خدای متعال است و خدای متعال این ولایت را به پیامبر، پیامبر به امامان و امامان به امام عصر، و چون امام عصر غایب است آن را به فقها واگذار کرده است، حضرت می‌فرماید زمانی که من غایب هستم از فقها تبعیت کنید.

مردم سالاری دینی، یعنی کسی که مردم را تضمین می‌کند همان شان پایینی است، فقها متعدد هستند و کدام فقیه حکومت را دست بگیرد آن را مردم باید تعیین کنند و در واقع به تاکید مقام معظم رهبری که بسیار برای ملت ما قابل توجه بوده و فراتر از وظیفه بیان شده است و پیشترم عرض کردم تحقق ولایت یعنی در انتخاب ولی سهیم شدند.

 

سبلان ما: نظر شنا در خصوص مسائل کلان استان اردبیل چیست و اینکه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری چه نقشی در این راستا می توانند ایفا کنند؟

 

آیت‌الله عابدیان: مجلس خبرگان جایگاه اجرایی، تقننینی یا قضایی ندارد! البته درست است که آن موارد نیز ارگان‌های خاصی دارند اما مجلس خبرگان در جهت دادن به آنها، ریل‌گذاری و در مسیر درست قرار گرفتن آنها از طریق همراهی با رهبر جامعه می‌تواند ایفای نقش کند و هدف‌هایی که نظام اسلامی دارد را محقق کند.

 

سبلان ما: توصیه شما درباره انتخابات ۱۱ اسفند به مردم چیست؟

 

آیت‌الله عابدیان : حضور در راهپیمایی و انتخابات، حضور سیاسی محض به معنای حضور در عرض حیات دینی و فعالیت‌های دینی و عبادی ما نیست بلکه در دین مبین اسلام و شرع مقدس، این فعالیت‌ها به طور کامل، فعالیتی دینی است و برای ما یک وظیفه شرعی است و اگر این کار را انجام می‌دهیم به مثابه نماز و روزه و حج است و انجام دادن آن برای ما واجب است پس بنابراین باید مشارکت کنیم.

اینکه به چه کسی رای بدهیم و چه در برگه رای بنویسیم مسئولیت شرعی دارد و باید بین خود و خدا جوابگو باشیم اما اصل مشارکت و رای انداختن به صندوق از اهم واجبات است و ترک آن، عین ترک نماز و روزه است و باید نزد خدا جواب بدهیم و بی‌شک مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول