- گروه: اقتصادی
- کد خبر: 296
- بازدید: 64
- 1404/07/20 - 09:15:09
از رکود تا پیشرفت قابلتوجه راهآهن اردبیل؛
قطار اردبیل بهموقع میرسد؟

پروژه ۲۰ ساله راهآهن اردبیل، پس از سالها رکود عمیق به مراحل پایانی رسید و نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تأکید دارند که از نظر فنی و تخصصی، امسال این پروژه میتواند بهرهبرداری شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سیفار» به نقل از «سبلان ما»، پروژه راهآهن اردبیل، شریان حیاتی توسعه منطقهای، پس از دو دهه انتظار در آستانه تحقق قرار گرفته است؛ این پروژه استراتژیک که از سالها پیش بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی کشور تعریف شده بود، در طول بیش از دو دهه شاهد فراز و نشیبهای متعددی بوده است و اکنون پس از ۲۰ سال چالش مستمر، این پروژه به وعدهای قطعی بدل شده است.پیگیری مطالبه ۲۰ساله؛ خروج از رکود ۴۱ درصدی
صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی سبلانما در رابطه با اتمام راهآهن اردبیل و مطالبه ۲۰ساله مردم، تشریح کرد: این پروژه از اولویتهای اصلی وی در حوزه زیرساخت استان بوده است.
وی با اشاره به آغاز فعالیت خود در مجلس از سال ۱۳۹۵، بیان داشت که در آن زمان، پروژه راهآهن اردبیل در وضعیت رکود کامل قرار داشت و با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۱ تا ۴۲ درصد تحویل گرفته شد.
وی تصریح کرد که باتوجهبه اهمیت راهآهن بهعنوان شاهبیت توسعه استان، پیگیریهای گستردهای برای تخصیص اعتبارات آغاز شد. نتیجه این تلاشها افزایش اعتبار پروژه از ۷ میلیارد تومان در سال اولیه به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سالهای بعد بود و با تأکید بر اهمیت این پروژه، راهآهن اردبیل در فهرست پنج پروژه اولویتدار دولت دوازدهم قرار گرفت.
جهش فیزیکی پروژه در ادوار مجلس
عضو هیئترئیسه مجلس به روند پیشرفت فیزیکی پروژه در طول سه دوره حضور خود در کمیسیون عمران اشاره کرد و توضیح داد: ما در سال ۹۵ پروژه راکد را با پیشرفت ۴۱ درصدی تحویل گرفتیم. در پایان مجلس دهم حدود ۶۰ درصد، در مجلس یازدهم ۷۸ درصد و اواخر مجلس یازدهم ۹۷ تا ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در حال حاضر نیز به پیشرفت ۹۸ درصدی رسیدهایم.
وی یادآور شد که در سالهای گذشته بر کند بودن پیشرفت پروژه تأکید داشته و برخلاف وعدههای غیرفنی برخی همکاران، نظر تخصصی خود را مبنی بر عدم اتمام زودهنگام پروژه بیان کرده است.
بدری با تأکید بر استفاده از ظرفیت فاینانس یا ماده ۵۶ بانکهای ملی و تخصیص بودجه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت پزشکیان (با تخصیص یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان)، این حمایتها را در اتمام پروژه مؤثر دانست.
تأکید بر تخصص فنی و تحقق وعده اتمام راه ریلی اردبیل
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین ضمن ابراز اطمینان از اتمام عملیات اجرایی این پروژه تا پایان سال جاری، تصریح کرد: «بر اساس نظر فنی و تخصصی بنده، عملیات اجرایی راهآهن اردبیل امسال میتواند به بهرهبرداری برسد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره عدم تحقق وعدههای گذشته، از جمله وعده رئیسجمهور وقت در دولت دهم (با پیشرفت ۳۶ درصدی) و وعده دولت روحانی، گفت: من با این نمایشها کاری ندارم. با اعداد و ارقام عرض میکنم که از نظر فنی و تخصصی با پیشرفت ۹۸ درصدی، این پروژه امسال میتواند به بهرهبرداری برسد؛ اما اینکه برنامهریزی برای افتتاح چند ماه طول بکشد، این را نمیدانم.
وی تأکید کرد: در ادوار گذشته، هدف از اعلام زمان اتمام، صرفاً خارجنشدن موضوع راهآهن از اولویت بوده است.
راهآهن قطعاً به ورود گردشگر کمک شایانی خواهد کرد
احد بیوته دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین نیز که رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل است در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی سبلانما با اشاره بهضرورت برخورداری از راههای ارتباطی مؤثر برای توسعه اردبیل، تأکید کرد که اتمام راهآهن قطعاً به ورود گردشگر کمک شایانی خواهد کرد.
وی معتقد است: باتوجهبه پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی و حمایتهای مالی اخیر دولت، سوت قطار اردبیل سرانجام در سال جاری شنیده شود و این زیرساخت مهم، دروازه جدیدی را بهسوی توسعه اقتصادی و گردشگری استان اردبیل باز کند.
باوجود تجربه تاریخی وعدههای محقق نشده در این پروژه، نظر تخصصی کارشناسان (مستند به اظهارات نماینده) بر این است که باتوجهبه پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی و حمایتهای مالی اخیر دولت که سقف تخصیص آن به ۲۵۰۰ میلیارد تومان میرسد، سوت قطار اردبیل سرانجام در سال جاری شنیده خواهد شد.
به گفته کارشناسان اقتصادی استان نیز اتمام این زیرساخت مهم، دروازه جدیدی را به سوی توسعه اقتصادی، تسهیل حملونقل کالا و مسافر، و از همه مهمتر، ورود حجم قابلتوجهی از گردشگر به استان اردبیل خواهد گشود.
پروژه ۲۰ ساله راهآهن اردبیل، پس از سالها رکود عمیق (که در مقاطعی پیشرفت آن زیر (۵ درصد بود)، در پی پیگیریهای مستمر نماینده فعلی و نمایندگان ادوار پیشین، و با بهرهگیری از اعتبارات ملی و تأمین منابع از طریق فاینانس، به مراحل پایانی خود رسیده است.
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - میانه که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده در ۱۲ قطعه در حال اجرا است و شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپهماهور و ۲۰ درصد دشت است.
انتهای خبر/ خ
دیدگاهها