- گروه: اقتصادی
- کد خبر: 141
- بازدید: 13
- 1404/02/31 - 07:11:46
بزرگراههای اردبیل در مسیر توسعه یا توقف؟

در حالی که نقش بزرگراهها در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی هر منطقهای، بر هیچ کسی پوشیده نیست اما استان اردبیل در توسعه منطقهای، هنوز نتوانسته به مرحله مطلوبی در این حوزه دست یابد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سیفار» به نقل از «سبلان ما»، درحالیکه نقش بزرگراهها در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی هر منطقهای، بر هیچکسی پوشیده نیست اما در توسعه منطقهای، هنوز نتوانسته به مرحله مطلوبی در این حوزه دست یابد؛ اگرچه در سالهای اخیر برخی اقدامات اولیه در زمینه توسعه شبکه بزرگراهی در استان اردبیل آغاز شده، اما هنوز این پروژهها نتوانستهاند با نتیجهگیری کامل و اثرگذار نقش خود را در تحول منطقه بهخوبی ایفا کنند.طبق آخرین آمار حدود ۸۲۳ کیلومتر باید در اقصینقاط استان اردبیل بزرگراه احداث شود که از این مقدار در مجموع تاکنون ۲۷۲ کیلومتر بزرگراه در استان ایجاد شده و تردد در آنها برقرار است که ناگفته پیداست این آمار نشان میدهد استان مهم و راهبُردی کشور در حوزه گردشگری در زمینه توسعه زیرساختهای حملونقل بهویژه شبکه بزرگراهی خود با چالشهای جدی مواجه است.
دسترسی آسانتر به بازارهای داخلی و خارجی، افزایش فرصتهای شغلی، و جذب گردشگران بیشتر، تنها بخشی از مزایای توسعه شبکه بزرگراهی هستند؛ بااینحال علیرغم اهمیت فوقالعاده توسعه بزرگراهها در استان اردبیل اما آمار و ارقام حکایت دیگری دارد و به نظر میرسد پیشرفت در این زمینه بسیار کند بوده و این حجم از توسعه بزرگراهی در استان اردبیل با اهداف توسعهای منطقه همخوانی ندارد.
طبق اظهارات کارشناسان امر، عوامل متعددی در این کندی پیشرفت دخیل هستند کمبود بودجه و تخصیص نامناسب اعتبارات نیز از دیگر چالشهای جدی در این حوزه به شمار میرود و نبود هماهنگی کافی بین دستگاههای مختلف دولتی و بخش خصوصی، یکی از مهمترین موانع پیش روی توسعه بزرگراهی در استان اردبیل بوده و عدم توجه کافی به مطالعات فنی و مهندسی، برنامهریزی نامناسب و عدم اولویتبندی پروژهها، کیفیت پایین ساختوساز از جمله مشکلات موجود در این راستا است.
اردبیل در مسیر توسعه بزرگراهها به توجه جدی نیاز دارد
در همین رابطه اکبر نظری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «سبلان ما»،
با اشاره به وضعیت موجود بزرگراههای استان اردبیل اظهار داشت: منطقه
اردبیل در مسیر توسعه بزرگراهها، با موانع و چالشهایی مواجه است که
نیازمند توجه جدی و برنامهریزی هوشمندانه است.
وی افزود: علیرغم اهمیت بالای پروژههای بزرگراهی در ایجاد ارتباط سریعتر، کاهش هزینههای حمل و نقل و ارتقای سطح کیفی زندگی مردم، هنوز فعالیتهای صورتگرفته در این حوزه انتظارات را برآورده نکرده است؛ چراکه پروژههای موجود، غالباً تکمیل نشدهاند و بهرغم بودجههای تخصیصی، سرعت پیشرفت در دیگر استانها بسیار بیشتر است و این موضوع نیازمند بررسی عمیق عوامل و موانع موجود است.
این کارشناس میافزاید: از جمله مشکلات اصلی، نبود هماهنگی و برنامهریزی منسجم میان دستگاههای مختلف، مسائل زیستمحیطی، و کمبود منابع مالی مناسب است.
وی تصریح کرد: نیاز است، اولویتبندی در اجرای پروژهها صورت گیرد و فناوریهای نوین در طراحی و ساخت این راهها به کار گرفته شود؛ چراکه بدون توجه به نیازهای آینده و پیشبینی روند توسعه منطقه، پروژهها ممکن است در آینده دچار بحرانهای ساختاری و اقتصادی شوند. علاوه بر این، شتاب در روند ساخت بزرگراهها باید همراه با استانداردهای فنی و ایمنی باشد تا بهرهبرداری بهینه و پایدار از این زیرساختها تضمین شود.
به اعتقاد نظری، توسعه بزرگراهها در کنار ارتقای زیرساختهای حملونقل، میتواند بخش صنعت گردشگری استان را نیز رونق بخشد و دسترسی به مناطق گردشگری را آسانتر کند که این امر نقش مهمی در جذب سرمایهگذاری و توسعه منطقه دارد. اما باید در نظر داشت که تمام این اهداف محقق نخواهد شد، مگر اینها برنامهریزی هوشمندانه و تأمین منابع مالی لازم و همکاری همهجانبه نهادهای مسئول داشته باشیم.
در پایان، نظری تأکید میکند که با وجود اقدامات اولیه، هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه بزرگراهی داریم و توجه جدی به این حوزه، نیازمند اراده مستمر و سیاستگذاری مبتنی بر واقعیتها و نیازهای آینده است. توسعه زیرساختهای حمل و نقل، بخصوص بزرگراهها، باید بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی منطقه، در برنامههای توسعهای قرار گیرد تا بتوان آیندهای بهتر برای استان اردبیل ترسیم کرد.
عقبماندگی بزرگراهی استان اردبیل باید جبران شود
محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما» در مورد برنامههای توسعه راههای مواصلاتی استان گفت: یکی از اولویتهای ما، توسعه بزرگراههاست که مطالعات آن انجام شده، طول و ردیف ملی پروژههای بزرگراهی را در استان مشخص کردهاند.
وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات، حدود ۸۲۳ کیلومتر بزرگراه در استان نیاز است. با تلاشهای صورتگرفته، حمایتهای نماینده ولیفقیه، امامجمعه، استانداران، نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی، مجوز ماده ۲۳ برای بخش قابلتوجهی از این پروژهها اخذ شده و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.
حیدری ادامه داد: برخی پروژهها در اولویت بالاتری قرار دارند، مانند محورهای پارسآباد به مشکینشهر، اردبیل به سرچم، اردبیل به آستارا بهویژه تونل دوم حیران و راههای پیرامونی آن، کلور به درام و رضی به گرمی به بیلهسوار که مسیر اتصال استان اردبیل به جمهوری آذربایجان محسوب میشوند.
وی همچنین تأکید کرد: طی سال گذشته، با تخصیص بیسابقه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مالی اسلامی و حمایت نمایندگان و مسئولان استان، روند اجرایی پروژهها سرعت چشمگیری یافته است. دولت چهاردهم نیز با سیاستهای خود زمینه همافزایی و پیشرفت همهجانبه استان را فراهم کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی اظهار داشت: تا کنون ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است و با احتساب ۳۵ کیلومتر باند دوم در حال بهرهبرداری، مجموعاً ۲۷۲ کیلومتر بزرگراه در استان موجود است.
وی افزود: برای امسال نیز حدود ۸۰ کیلومتر بزرگراه در محورهای اردبیل به سرچم، تونل دوم حیران و راههای پیرامونی، پارسآباد به مشکینشهر، بیلهسوار به گرمی و مسیر گرمی به اردبیل تکمیل و به شبکه بزرگراهی استان افزوده خواهد شد.
حیدری تأکید کرد: برای تکمیل این پروژهها به حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و تمامی پروژههای بزرگراهی با تأمین منابع مالی فعال هستند. با حمایت وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استانی، در سال گذشته هیچ وقفهای در پیشرفت پروژهها ایجاد نشده و در سال جدید نیز این روند ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه بزرگراهها یک نیاز اساسی است و در حال حاضر استان اردبیل در این زمینه نسبت به استانهای همجوار عقبماندگی دارد که باید جبران شود. برای تکمیل ۲۶۶ کیلومتر پروژه در دست اجرا که پرترددترین مسیرها هستند، به ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است تا ضمن کاهش تصادفات و بالابردن ایمنی، شاخص بزرگراههای استان به میانگین کشوری برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تأکید کرد: کل اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل تمامی ۸۲۳ کیلومتر بزرگراه استان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در صورت تأمین بموقع اعتبارات، تحولات بزرگی در حوزه راههای استان رخ خواهد داد.
وی در پایان افزود: بودجه و اعتبارات بزرگراهی امسال نسبت به سال قبل حدود ۲.۵ برابر افزایشیافته است که نویدبخش جهش قابلملاحظهای در پیشرفت پروژههاست. همچنین در زمینه ایمنسازی و چهارخطه کردن محورهای مهم استان، ۳۹ کیلومتر بزرگراه مطالعه شده و ۲۰۴ کیلومتر دیگر در دست بررسی قرار دارد.
بزرگراههای استان اردبیل در کوتاهترین زمان ممکن تکمیل میشود
توسعه
شبکه بزرگراهی در اردبیل میتواند به افزایش سرعت توسعه در بخشهای مختلف
اقتصادی، از جمله کشاورزی، صنعت و گردشگری، منجر شود، موضوعی که مسعود
امامی یگانه استاندار اردبیل نیز در جلسه کوچ عشایر در ۱۵ اردیبهشتماه، بر
این مهم تأکید و گفت: اقدام جدید و پیگیرانهای را انجام میدهیم تا در
کوتاهترین زمان کل محورهای مواصلاتی استان که نیاز به چهارخطه شدن دارند،
تکمیل شود.
خبرگزاری تسنیم دراینخصوص از زبان استاندار نوشت: جزئیات بیشتری از این اقدام جدید و پیگیرانه را برای مردم استان بازگو خواهیم کرد، اما یقین داشته باشید که در سایه این اقدام تمامی محورهای مواصلاتی که نیاز به تبدیل به بزرگراه دارند، به سرانجام رسیده و شرایط ترددی ایمن را در استان شاهد خواهیم بود.
شرایط آبوهوایی اصلیترین چالش در توسعه مسیر پارسآباد - سربند
اصغر علیزاده، رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان پارسآباد در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، درباره روند اجرای پروژه آسفالت مسیر پارسآباد - سربند اظهار داشت: از فروردینماه عملیات اجرایی آغاز شده و با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است.
وی تأکید کرد: لایه اول و دوم آسفالت مسیر به طور کامل اجرا شده است و تنها بخشهای باقیمانده شامل تقاطعهای زیرگذر و پلها است که پس از تکمیل، لایه نهایی آسفالت نیز اعمال خواهد شد.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان پارسآباد با اشاره به موانع پیشِرو، شرایط آبوهوایی را اصلیترین چالش در روند اجرایی پروژه دانست و توضیح داد: نوسانات جوی باعث شده است که طی چند روز اخیر امکان ادامه برخی مراحل اجرایی فراهم نباشد، اما بهمحض مساعد شدن شرایط، کارها بدون هیچ مانعی ادامه خواهد یافت.
وی همچنین درباره وضعیت مالی پروژه اظهار داشت: تا کنون ۲۳۵ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است و بر اساس بخشنامه دولت پزشکیان، روند تسویهحساب بهصورت مرحلهبهمرحله ادامه دارد؛ تنها بخش جزئی از مطالبات باقیمانده که در مراحل آتی پرداخت خواهد شد و هیچ مشکلی در تأمین مالی پروژه وجود ندارد.
علیزاده همچنین از برنامهریزی برای رنگآمیزی و خطکشی مسیر رانندگی خبر داد و اعلام کرد: انتخاب پیمانکار انجام شده و مناقصه مربوطه در حال اجرا است و بر اساس زمانبندی پیشبینیشده، تا پایان تیرماه، به جز بخشهای زیرگذر، عملیات آسفالتریزی از شهر اولتان تا سربند تکمیل خواهد شد.
وی درباره مسیر
۶۰ کیلومتری پارسآباد - مشکین نیز اظهار داشت: با نرخ روز، برآورد هزینه
اجرای این پروژه حدود یک هزار میلیارد تومان است که نشاندهنده اهمیت توسعه
زیرساختهای حملونقل و افزایش ایمنی جادهای در منطقه است.
رئیس
اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان پارسآباد در پایان تأکید کرد:
باتوجهبه پیشرفت چشمگیر پروژه و تلاشهای صورتگرفته، وعدههای داده شده
در حال تحقق هستند و این مسیر مهم بهزودی تکمیل خواهد شد.
۳۵ کیلومتر از ۱۴۰ کیلومتر محدوده مسیر اردبیل سرچم دوبانده است
اما مسیر جاده اردبیل - سرچم که ۱۴۰ کیلومتر میرسد خود حدیث مفصلی دارد و طبق گفته یکی از راهداران کوثری در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد انرژی راهداران کوثری و همینطور امکانات و ماشینآلات راهداری جهت انجام امورات مربوط به این مسیر از جمله آسفالت جاده، نمکپاشی، لکهگیری، نسب و نگهداری تابلوهای علائم رانندگی در جاده سرچم صرف میشود.
وی که
شبانهروزی مشغول کار در جاده سرچم است در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما
مبنی بر چگونگی تدبیر مسئولین برای نقاط حادثهخیز جاده سرچم، گفت: چندین
نقطه حادثهخیز جادهای و صخرههای غولپیکر در مسیر وجود دارد که راهداری
کوثر با نصب علائم هشدار، استقرار راهداران جهت راهنمایی مسافرین در مسیر و
لقگیری سنگهای خطرآفرین نسبت به کاهش تصادفات و حوادث غیرمترقبه اقدامات
مناسبی انجام داده است.
به گفته این راهدار از جمله مواردی که
میتواند آمار مرگ و میر را در این مسیر ترانزیتی کاهش دهد، استقرار یک
دستگاه جرثقیل در جاده سرچم و ایجاد پد هلیکوپتری برای مواقع اورژانسی در
این مسیر است.
وی خاطرنشان کرد: از جمله دیگر مشکلات اساسی این مسیر،
عدم آنتندهی در گردنه سرچم، نبود راه دسترسی در کنار تونلها و از همه
مهمتر، عدم وجود امکان اجرای پروژه باند دوم تونلهاست که باعث کندشدن
عملیات اجرایی آزادراه اردبیل - سرچم شده است.
گفتنی است که از ۱۴۰ کیلومتر محدوده مسیر اردبیل سرچم، در حال حاضر ۳۵ کیلومتر آن دوبانده شده است.
اصلاح و بازسازی ۳۵ کیلومتر از کانالهای طرفین راهها توسط راهداران مشگینشهر
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای مشگینشهر در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به اقدامات انجام شده در زمینه بهبود زیرساختها در محور مشگین شهر به اردبیل نیز اشاره کرد و گفت که راهداران در یک ماه گذشته ۳۵ کیلومتر از کانالهای طرفین راهها را اصلاح و بازسازی کردهاند. برای جلوگیری از سقوط وسایل نقلیه، ۷۶ مترمکعب مصالح در پرتگاهها دپو شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای مشگینشهر همچنین از اصلاح افتادگی ۴۶ کیلومتر از شانههای راه توسط راهداران خبر داد و افزود: ۱۳۵ کیلومتر از حریم راههای اصلی، جادههای شنی و خاکی تسطیح و رگلاژ شده است.
به گفته فرجپور، بازگشایی ۲ دستگاه آبچکان پلها، پاکسازی قرنیز پلها، رنگآمیزی ۱۹۸ متر از سرعتکاهها، رنگآمیزی ۵۸ دستگاه سایبان و نرده پلها، نصب ۸۸ عدد تابلو ایمنی، شستشوی ۱۹۰ عدد علائم راهنمایی و رانندگی، نگهداری ۸۵ عدد چراغهای چشمکزن و روشنایی، و تجهیز سهراهی کنگرلو، سایپا و لعلگنج به سیستم روشنایی و چراغ چشمکزن از دیگر اقدامات مهم انجام شده توسط راهداران در یک ماه گذشته است.
وی در پایان از بهسازی ۱۴ کیلومتر از راههای روستایی شهرستان مشگینشهر و انجام ۸۳ مترمکعب عملیات ریزش برداری در این مدت خبر داد.
در نهایت، توسعه شبکه بزرگراهی در استان اردبیل، نهتنها برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی استان، بلکه برای اتصال بهتر این منطقه به سایر نقاط کشور و ارتقای جایگاه آن در نقشه توسعه ملی، امری ضروری و اجتنابناپذیر است و بی شک با برنامهریزی دقیق، تخصیص منابع مناسب و همکاری همهجانبه نهادهای ذیربط، میتوان این چشمانداز را به واقعیت تبدیل کرد.
انتهای خبر/ خ
دیدگاهها