آموزش و آگاهی درست به جامعه بدهیم؛
روایت نخبه اهل گرمی از فرصت یک تهدید
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی سیفار به نقل از «سبلان ما»، علی مرادی کلان ۲۷ساله از شهرستان گرمی که فارغالتحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مجری و ناظر آموزش پزشکی در ژنو است، چند روز پیش مقالهاش در همایش دانشآموختههای کرونا در مرکز همایشهای بینالمللی رازی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) در تهران برگزیده شده است.
علی که جوانی از دیار مغان است، خودش میگوید: اصالتاً اهل شهرستان گِرمی بخش موران روستای سلاله هستم پدرم کارگر و کشاورز و مادرم خانهدار است و تا الان کسی حمایتم نکرده است جز پدر و مادرم که همیشه همراهم بودهاند و توانستم همه کارهایم را بهخوبی انجام دهم.
این پزشک اهل گرمی که دستی در پژوهش هم دارد، قبل از آغاز گفتگو درباره مقالهای که نوشته از کسانی میگوید که هیچ واژهای نتوانسته مهر آنان را معنی کند؛ علی میگوید: اگر پدر و مادرم در طول دوران تحصیلی کمکحالم نبودند الان من نمیتوانستم به این درجه علمی و توانمندی برسم؛ قدردان و دستبوس پدر و مادرم هستم، ما هرچقدر بخواهیم زحمات چندین سالشان را جبران کنیم نمیشود؛ پدر بزرگوارم که باغیرت خود الفبای زندگی را به من آموخت و مادر فداکارم که از اول آفرینش، هیچ واژهای نتوانسته مهر او را معنی کند؛ آنان که بیصدا شکستند تا طلوع سپیده را نظارهگر باشند.
این جوان نخبه اهل گرمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، درباره جزئیات مقاله و کاربردیبودن آن در جامعه امروزی گفته است که متن کامل این گفتگو را در ادامه بخوانید.
چهطور شد که مقالهای درباره کرونا و دستاوردهای آن نوشتید؟
کرونا، تهدیدات و فرصتها موضوعاتی بود که در مقالهام استفاده کردهام. بیماری کرونا با تمام چالشها و فرصتهایی که در دنیا و کشور عزیزمان ایران ایجاد کرد و بیش از ۷ میلیون نفر در دنیا و ۱۴۶ هزار نفر در ایران قربانی گرفت تحت کنترل درآمد.
کرونا تجارب و دستاوردهایی برای ما به جا گذاشت که نمیشود از آن بهسادگی گذشت. استفاده از تجربیات و درسآموختههای این بیماری و جمعبندی و تجزیهوتحلیل آن، به ما و نسلهای بعدی کمک خواهد کرد تا با آمادگی کامل به مقابله با اپیدمیهای احتمالی آینده برویم؛ در کشور ما ظرفیتهای مختلف اعم از لشکری، کشوری و آحاد مردم با یکدلی پایکار آمدند تا با این بیماری بهخوبی مقابله کنند.
با توجه به ورود شما به حوزه پژوهشی سلامت اهم مشکلات کنونی در این حوزه در منطقه ما کدام است و پرداختن به سلامت زندگی مردم چقدر اهمیت دارد؟
در جامعه مشکلات زیادی وجود دارد که یکی نیست؛ اما اگر از دید حوزه سلامت به آن نگاه کنیم میتوانیم به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد که یکی از چالشهای پیش روی نظام سلامت بهخصوص در مناطق کمتر برخوردار کمبود نیروی انسانی متخصص و متبحر در ارائه خدمات است؛ مدیریت ضعیف برنامههای ملی همچون برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع، ضعف در ارتباطات و تعامل بین پایوران بهداشتی درمانی و مردم، کمبود تجهیزات و منابع غیرمادی بهویژه تخت بیمارستانی که تخت بیمارستانی یکی از مهمترین منابع در نظام سلامت است و به نظر میرسد تعداد تخت در کشور ایران از شاخصهای جهانی کمتر است.
البته به کرونا نمیتوان صرفاً از نگاه سلامت و پزشکی نگریست؛ ابعاد دیگری از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی بایستی در این اپیدمی مدنظر قرار گیرد لازم است این روش آگاهیها در جامعه هم در جهت پیشگیری در بین مردم استفاده شود و هم از ورود ویروس جلوگیری کرد.
آیا مقالهای که نوشتید کاربردی است؟
بر اساس جدیدترین یافتهها به ساختار ژنتیکی مکانیسم پاتوژنیک، تظاهرات بالینی، تشخیص، درمان و پیشگیری از ابتلا به COVID-19 پرداخته میشود و کاربرد مهمی در علم نوین پزشکی دارد و میتوان هم در جهت پیشگیری استفاده کرد و هم در آموزش نحوه مقابله با ویروسها که اجرای برنامه آموزش خودمراقبتی میتواند باعث بهبود کیفیت زندگی و سواد سلامت بیماران مبتلا به پرفشاری خون شود.
پیشنهاد میشود با اجرای این برنامه آموزشی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون، دانشجویان دانشگاهها، مدارس توسط مراقبین بهداشتی، گامی مؤثر در جهت ارتقاء کیفیت زندگی و سواد سلامت در جامعه برداشته شود که در گوشهای از مقاله به تحصیل و دورشدن دانشآموزان و دانشجویان از تحصیل اشاره کردهام که با توجه دقیق و برنامهریزی برای آینده میتوان قدم تأثیرگذاری برداشت.
با توجه به پژوهش شما در حوزه سلامت در روند این پژوهش چندین ماهه چه نتایجی در مورد سبک زندگی و تغذیه سالم کسب کردید؟
سبک زندگی و تغذیه سالم تأثیر مهمی در سلامتی انسانها دارد یک عامل انگیزشی برای شروع رفتار و ادامه سلامت یک جامعه محسوب میشود. ارتقای سلامت فرایند توانمندسازی افراد در اعمال کنترل بر سلامت است که باید با همکاری سایر نهاد برای امنیت سلامت بیشتر مردم قدم برداشت. سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، مدلی است که از ابعاد متفاوت و از ادراکات و رفتارهای افراد که در راستای ارتقای سطوح سلامت و دستیابی به سبک زندگی سالم موجب میشود از هر گونه بیماری دوری کرد.
تحقیق و بررسی مقاله در موضوع کرونا، تهدیدها، فرصتها سه ماه زمان برد تا بتوانم به جمعبندی دقیقی برسم که الحمدلله خوب بود و جا دارد از استاد پروفسور علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی فوقتخصص مهندسی ژنتیک، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تقدیر و تشکر کنم.
بهعنوان مجری و ناظر آموزش پزشکی در ژنو درباره مدیریت زمان مطالعه چه توصیهای به جوانان دارید؟
مطالعه مدیریت ذهن است و باید با ذهنمان روبرو شویم تا بتوانیم افکار و تواناییهایمان را جهت پیادهسازی برای آینده و جامعه قدم برداریم نقش مربی یا نقش یک مدرس هم در کنترل استرس و اضطراب زیاد است، محدودیت زمانی ندارد هرچقدر مطالعه شود و بررسی و تحقیق پرداخته شود ذهن تقویت میشود و میتوان به نتیجه مطلوبی رسید.
در جایگاه یک پزشک تا چه حد به امنیت سلامت جامعه اهمیت میدهید؟
بهعنوان یک پزشک و طبق سوگند یادکرده وظیفه داریم آموزش و آگاهی درست به جامعه بدهیم که بعداً دچار مشکل سواد سلامت نباشیم.
چه طور شد که مجری و ناظر آموزش پزشکی در ژنو شدید؟
من در مردادماه ۱۴۰۳ از طریق سازمان آموزشهای علوم پزشکی بینالملل بهعنوان مجری برنامه و ناظر بر آموزش پزشکی به مدت کوتاه انتخاب شدم که هدف از برگزاری این نوع نشستها که هر ساله با همکاری نهادی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر نهادهای داخلی و خارجی در راستای توسعه برنامههای آموزشی دانشگاه در عرصه بینالملل متناسب با نیازهای متقاضیان خارجی و داخلی و توانمندسازی علمی آنها و همچنین توسعه آگاهی در بخش سلامت و سازماندهی و پیشگیری از عواملی است که امروزه تهدید میکند. مهمترین هدف ما در حوزه بهداشتی و درمانی ارتقای جایگاه سلامت و دانش افراد نخبه و توانمند است که این حرکت و حضور خودش مؤثر در چرخه ارائه مطالب علمی به دانشگاهها و مؤسسات عالی جهان است که از طریق برگزاری جلسات، کنفرانسهای بینالمللی تحقق مییابد. همچنین یکی از وظایف اصلی ما در هر جلسه آموزش پزشکی؛ برنامهریزی، آگاهی درست، تغییر نوع سبک زندگی و افزایش سطح سواد سلامت تدوین و پیشنهاد اصول کافی برنامههای آموزشی بین دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهها ارائه میشود که در پایان مدرک ناظری بر آموزش پزشکی توسط پروفسور سبها رامانی استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به من اعطا شد.
انتهای خبر/ س
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰