تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مرداد 1403 - 11:17
42 بازدید
کد خبر : 1428

جهاد کشاورزی هشدار داد؛

توصیه‌هایی برای کنترل بید سیب‌زمینی در انبارها

توصیه‌هایی برای کنترل بید سیب‌زمینی در انبارها
جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب‌زمینی هشدار داد و با صدور اطلاعیه‌ای سیب‌زمینی‌کاران را به رعایتی اصولی برای کنترل بید در انبارها توصیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سیفار به نقل از  «سبلان ما»، جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب‌زمینی هشدار داد و با صدور اطلاعیه‌ای سیب‌زمینی‌کاران را به رعایتی اصولی برای کنترل بید در انبارها توصیه کرد.

در اطلاعیه جهادکشاورزی استان اردبیل آمده است: دستورالعمل انبارداری و کنترل بید سیب‌زمینی در انبارهای سیب‌زمینی به کشاورزان سیب‌زمینی‌کار موارد ذیل جهت مقابله با خسارت بید سیب‌زمینی در انبارها توصیه می‌شود:

۱- قبل از انتقال محصول سیب‌زمینی به انبار نسبت به تعمیر سقف، دیوارها و پنجره‌های انبار اقدام نماید، نفوذ آب و سرما موجب خرابی غده‌های انبار شده خواهد شد.

۲- قبل از انتقال محصول به انبار بایستی بقایای سال قبل اعم از غده، خاک و حتی کیسه‌ها که ممکن است آلوده به آفت باشند از انبار خارج و انبار را کاملاً” تمیز کنید.

۳- انبار بایستی قبل از انتقال محصول با سموم مناسب مانند امولسیون ۱۰ درصد دیکلروس یا DDVP به نسبت ۱۰۰ میلی‌لیتر در ۱۰۰ لیتر آب، یا مالاتیون ۵% ضدعفونی شود.

۴- در هنگام برداشت و کیسه‌گیری محصول تا آنجا که ممکن است غده‌های آلوده به آفت را جدا کنید و به انبار منتقل نکنید.

۵- محصولی را که در مزرعه، آلودگی بالایی نسبت به آفت دارند انبار نکرده و سریعاً” به بازار مصرف انتقال دهید.

۶- غده‌های آلوده به انواع بیماری‌ها و آفات در کنار غده‌های سالم انبار نشوند و غده‌های بذری نیز از غده‌های خوراکی جداگانه انبار شوند .

۷- غده‌های انبار شده را طوری بچینید که تهویه کافی داشته باشند و از چیدن کیسه‌ها به‌صورت متراکم و فشرده خودداری کنید، جهت جلوگیری از آسیب غده‌ها و له‌شدگی آنها از چیدن بیش از پنچ ردیف گونی روی‌هم خودداری شود و بین هر ردیف از کیسه‌ها فاصله کمی در نظر گرفته شود همچنین کیسه با دیواره انبار نیز فاصله کمی داشته و کاملاً به دیوار نچسبند.

۸- پنجره‌های انبارها حتماً مجهز به توری با سوراخ‌های مناسب باشد که پروانه آفت قادر به نفوذ از آن نباشد.

۹- بهترین درجه حرارت برای نگهداری سیب‌زمینی حدود ۶-۴ درجه سانتیگراد است تا از فعالیت بید سیب‌زمینی در انبار ممانعت شود؛ لذا در مواقعی که درجه حرارت انبار بالا باشد با تهویه بیشتر هوا آن را تعدیل و در مواقعی که درجه حرارت کمتر از این مقدار باشد با وسایل گرمازا مانع از یخ‌زدگی محصول انبار شده نمایید.

۱۰- جهت جلوگیری از نفوذ پروانه‌های بید سیب‌زمینی به داخل کیسه‌ها حتماً روی آنها را با موادی نظیر کاه و کلش و غیره بپوشانید بعضی از گیاهان نظیر گیاهان علفی بودار مانند اکالیپتوس، پونه و غیره نسبت به آفت خاصیت دورکننده دارند و می‌توان از آنها برای پوشاندن محصول در انبار استفاده کرد.

۱۱- بهترین رطوبت هوای انبار برای نگهداری سیب‌زمینی در حدود ۸۰ درصد است تا از کاهش وزن و ازدست‌دادن آب سیب‌زمینی و نیز شیوع آلودگی قارچی و باکتریائی در طی دوره انبارداری جلوگیری شود.

۱۲-جهت جلوگیری از گرم‌شدن توده انبار شده در اثر تنفس غده‌ها تهویه مناسب انبار از طریق نصب سیستم هواکش در پنجره‌ها انجام گیرد.

۱۳-حداقل هفته‌ای یکبار بازدید و دیده‌بانی از محصول در انبار انجام گیرد و علایمی نظیر بوی نامطبوع، علایم خسارت آفت و یا حضور پروانه‌های آفت در انبار بررسی شود.

۱۴- جهت مقابله با بید سیب‌زمینی می‌توانید با نصب یک لامپ ساده و تشتک آب حاوی مواد شوینده در زیر آن حشرات کامل این آفت را در انبار کنترل کنید و یا از تله‌های نوری آماده که در بازار موجود است برای این کار استفاده کنید

. (تله نوری). ۱۵- برای سیب‌زمینی‌های بذری که به مصرف خوراکی نخواهند رسید می‌توان از سموم شیمیایی نظیر پودر مالاتیون ۵ درصد و یا دلتامترین به نسبت ۲ میلی‌لیتر در هر لیتر سم‌پاشی انجام گیرد.

۱۶- برای سیب‌زمینی خوراکی می‌توانیم صرفاً از سموم بیولوژیکی نظیر B.T و یا باکلوویروس GV استفاده کنیم که نقطه قوت آن بی‌خطر بودن برای کشاورز، مصرف‌کننده و محیط‌زیست است. انجام سم‌پاشی در دو بار می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

۱۷- برای جلوگیری از توسعه و شیوع آفات و بیماری‌های مسری سیب‌زمینی در سال آتی از ریختن و پخش سیب‌زمینی‌های آلوده به آفت و بیماری‌ها در حاشیه و محوطه بیرون انبارها و باقی‌گذاشتن آن در سطح مزارع جدا” خودداری شود لذا شایسته است سیب‌زمینی‌های آلوده را در محل بخصوصی سوزانده و یا در محلی خارج از مزرعه مدفون شود.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول