تاریخ انتشار : دوشنبه 20 تیر 1401 - 9:33
181 بازدید
کد خبر : 468

آرزویی که دیر، ولی بالاخره محقق شد؛

بیمه فراگیر خانواده گامی بلند در تحقق سیاست‌های کلی خانواده/ بیمه زنان خانه‌دار جزو سنوات محسوب می‌شود

بیمه فراگیر خانواده گامی بلند در تحقق سیاست‌های کلی خانواده/ بیمه زنان خانه‌دار جزو سنوات محسوب می‌شود
طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را می‌توان یک گام‌ بلند در تحقق حمایت از زنان خانه‌دار به‌حساب آورد؛ حمایتی که هر چند دیر صورت گرفت اما ضرورتی بود که بارها توسط دغدغه‌مندان و کارشناسان حوزه خانواده بر آن تأکید شده بود.

به گزارش سیفار نقل از قم فردا ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۵ بود که رهبر انقلاب سیاست‌های کلی خانواده را برای اجرا به قوای سه‌گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.
سیاست‌های ۱۶ گانه که بر ضرورت حفظ، تقویت و حمایت از بنیان خانواده تأکید دارد که در این میان‌بند ۱۲ آن به‌صراحت بر حمایت از زنان خانه‌دار را موردتوجه قرار داده است.


در بند ۱۲ آمده است: حمایت از عزت و کرامت همسری، نقش مادری و خانه‌داری زنان و نقش پدری و اقتصادی مردان و مسئولیت تربیتی و معنوی زنان و مردان و توانمندسازی اعضای خانواده در مسئولیت‌پذیری، تعاملات خانوادگی و ایفای نقش و رسالت خود.
هرچند که در جای‌جای این سیاست‌ها بر حمایت از خانواده و حتی زنان تأکید شده است اما رهبر معظم انقلاب در بند ۱۲ به‌صراحت حفظ عزت و کرامت نقش مادری و خانه‌داری تأکید کرده‌اند.
در این میان طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را می‌توان یکی از گام‌های بلند در تحقق حمایت از زنان خانه‌دار به‌حساب آورد، حمایتی که این روزها تمامی کارشناسان حوزه خانواده بر آن تأکید دارند.

توانمندسازی، راهبرد اصولی معاونت زنان ریاست‌جمهوری در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم با روی کار آمدن توجه به حوزه زنان را در دستور کار قرارداد که مهم‌ترین این برنامه‌ها اشتغال و کارآفرینی، توانمندسازی اقتصادی، راه‌اندازی طرح کسب‌وکار پایدار بانوان و افزایش ۱۸ درصدی بودجه است تا در حوزه زنان، توسعه اشتغال‌زایی و کارآفرینی تحقق یابد.
در این میان به جرات می‌توان گفت که حمایت و پشتیبانی از زنان خانه‌دار یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که می‌توان در حمایت از زنان خانه‌دار برداشت که میر هاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در باره آن بیان داشت: مکلف شده‌ایم که پوشش بیمه همگانی را برای آحاد جامعه گسترش دهیم. کار در این زمینه آغاز شده است و در ابتدای اجرای برنامه، بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان را رونمایی کردیم.


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم باتوجه‌ به ظرفیت‌های خوبی که برای همه آحاد جامعه فراهم می‌شود؛ مردم بتوانند به‌خوبی از این امکان بهره‌مند شوند، اظهار داشت: برخورداری از این نوع پوشش‌های بیمه‌ای در زمانی که فرد شاغل نیست، جزو سوابق بیمه‌ای تلقی شده و اگر فرد در آینده اشتغال به کار داشته باشد، این سوابق نیز به مدت‌زمان اشتغال‌شان افزوده می‌شود.
طرح بیمه زنان‌خانه‌دار یکی از آرزوهای بزرگ زنان ایرانی
طرح بیمه زنان خانه‌دار یکی از آرزوهای بزرگ زنان ایرانی بود که امروز محقق شده است.

محمد عاشوری مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: بی‌شک حمایت از جمعیت زنان به‌عنوان یک عنصر حیاتی در ساختار اجتماعی خانواده در قالب قوانین حمایتی، می‌تواند موجب تقویت انجام وظایف نقش آنها، به‌ ویژه تربیت و پرورش فرزندان به‌عنوان آینده‌سازان کشور باشد و در نهایت توسعه و پیشرفت سرزمین را به دنبال داشته باشد.


عاشوری تصریح کرد: برخورداری از این بیمه مستلزم تأهل هم نیست و زنان مجرد ۱۸ تا ۵۰ساله نیز می‌توانند از این مزایا استفاده کنند. مطابق با صحبت‌های وی بهره‌مندی از این قانون، مستلزم سابقه بیمه‌پردازی نبوده و زنان این بازه سنی می‌توانند بدون سابقه پرداخت بیمه خود را بیمه کنند.
وی ادامه داد: در خصوص افراد بالای ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن موردنظر اضافه می‌شود و افرادی که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند از اعمال سقف سنی مقرر معاف خواهند بود.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های خاص بیمه زنان خانه‌دار امکان انتخاب نرخ پرداخت حق بیمه و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه است.
وی افزود: نرخ پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی ۱۲ درصد؛ بازنشستگی و فوت (پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) ۱۴ درصد و بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی ۱۸ درصد است.
وی خاطرنشان کرد: انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی از دیگر مزایای طرح بیمه زنان خانه‌دار است، درصورتی‌که زنان متقاضی استفاده از این نوع بیمه تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از این طریق از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار باشند، نیازی به پرداخت حق سرانه درمان نیست و در غیر این صورت می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی نیز برخوردار شوند.
در واقع باید این اقدام تأمین اجتماعی را گامی بلندی در حمایت از نهاد خانواده عنوان کرد، نهادی که این روزها بیش از گذشته  معرض تهاجم‌های فرهنگی و نرم قرار دارد.
گفتنی است متقاضیان بیمه زنان خانه‌دار به‌صورت غیرحضوری، بدون مراجعه به شعب تأمین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.
انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول