تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مرداد 1403 - 12:16
65 بازدید
کد خبر : 1361

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی:

شیخ صفی الدین اردبیلی اَعلمِ علمای زمان خود بود

شیخ صفی الدین اردبیلی اَعلمِ علمای زمان خود بود
حجت الاسلام و المسلمین رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی گفت: شیخ صفی الدین در مراتب علوم، اَعلمِ علمای زمان و افضلِ فضلایِ اَوانِ خود بود و نهایتِ تبحّر در اکثرِ علوم را داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین بهاری رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی و استاد دانشگاه در مصاحبه و گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سیفار با اشاره به ۴مرداد روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیل گفت: شیخ صفی الدین اردبیلی از عارفان نامی عهد اولجایتو و پسرش ابوسعید بهادر خان بود که با مریدان خود در آن ایام کلخوران قریه ای در یک فرسنگی اردبیل در اطراف مقبره ی پدر خود می زیسته و صوفی مشهور ایرانی ، که سلاطین به سبب انتساب به نام او به صفویه یا صفویان موسوم شده اند و از مریدان شیخ زاهد گیلانی بوده است.

وی با بیان اینکه باید دانست که شیخ صفی الدین در مراتب علوم، اَعلمِ علمای زمان و افضلِ فضلایِ اَوانِ خود بود و نهایتِ تبحّر در اکثرِ علوم را داشته است، افزود: وی پیوسته در مقام قرب بوده، ریاضات و عبادات و مجاهدات و ترویجِ دینِ مبین و اعلای مذهب حقِّ ائمه طاهرین و هدایت و ارشادِ طالبین یقین را اولی و اَهم می دانسته است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی گفت: وی طبقِ قانونِ حکمت از جهتِ جلب قلوب و حصولِ مطلوب، بنایِ ارشاد و هدایت را به رسوم و عادتِ اهل آن زمان گذاشته است.

وی با اشاره به سخنان ارزنده شیخ صفی الدین اردبیلی که درس آموز و قابل تامل است، اظهار کرد: روی زمین، غفلت آباد است و زیر زمین، حسرت آباد است. یعنی چندان که مردم بر روی زمین به خواهش و هوای نفس مشغول اند در غفلت مانده اند و چون در زیر زمین می روند و حقیقت احوال و اعمال ایشان منکشف می گردد و معلوم می کنند که از کدام نعمت حرمان یافته اند، حسرتشان بر حسرت زیاده می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین بهاری با بیان اینکه راز موفقیت و بزرگی انسانها در کیفیت ارتباط با پروردگار و مقربان درگاهش معنا پیدا می کند، افزود: انس زیاد شیخ صفی الدین اردبیلی با قرآن و معرفت او با اهل البیت باعث شده که ایشان با ابداعات و نوآوریهای زیبایی دست بزند. انس با این دو و میراث غیر مکتوب معنوی که از پدران شیخ صفی به دست آمده باعث شده که او نگاه نوینی به عرفان و تصوف اسلامی داشته باشد و لذا نگاه او بر جذابیت عرفانی نیز بوده است. شیخ طالب دست یابی به حقیقت و مسئله او الهیات و حقیقت بوده است. لذا این گونه اصطلاح سازی در چارچوب مکتب شیخ کاملا قرار گرفته است

وی بزرگترین امتیاز شیخ صفی الدین را تاکید بر جوانمردی، مکتب ساز و الگو گیری از امام علی (ع) عنوان کرد و گفت: سیادت شیخ از جمله مسائل مسلم و مهم شیخ صفی است وسیادت شیخ که در کتب متعددی درمورد آن صحبت شده به این معناست که جد شیخ صفی به حضرت حمزه پسر امام موسی کاظم و حضرت علی و پیامبر اسلام است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول