تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مرداد 1403 - 8:56
69 بازدید
کد خبر : 1431

استاد دانشگاه:

بزرگترین اشتباه مصدق اعتماد به آمریکا بود

بزرگترین اشتباه مصدق اعتماد به آمریکا بود
یک استاد دانشگاه گفت: سقوط دولت مصدق بعد از ملی‌شدن صنعت نفت نتیجه اشتباه بزرگ مصدق در اعتماد و تکیه به آمریکا است و نشان‌دهنده این است که اعتماد به آمریکا فرجامی جز سقوط ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سیفار ، حسین شبستری در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، واقعه کودتای ۲۸ مرداد را بسیار مهم بیان دانست و گفت: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین حوادث تاریخ معاصر کشورمان به شمار می‌رود، این کودتا یکی از نقاط چرخش و انتقال قدرت، از یک دولت ملی به یک دولت دست‌نشانده خارجی است که دخالت آمریکا و دست‌داشتن این کشور را در این کودتا را به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد؛ این کودتا، حکومت دکتر مصدق را برانداخت و رژیم دیکتاتوری جایگزین آن، همه فعالیت‌های سیاسی جامعه را سرکوب کرد.

وی در ادامه گفت: ساقط کردن دولت و بازگشت شاه در سال ۱۳۳۲ و سقوط دولت مصدق بعد از ملی‌شدن صنعت نفت را نتیجه اشتباه بزرگ مصدق اعتماد و تکیه به آمریکا بوده و نشان‌دهنده این است که در هیچ برهه زمانی آمریکا و هم‌پیمانان با او قابل‌اعتماد نیستند.

بزرگترین اشتباه مصدق اعتماد به آمریکا بود و فعال فرهنگی اظهار کرد: اعتماد به آمریکا فرجامی جز سقوط ندارد که به‌عنوان نمونه می‌توان به صدام، حسنی‌مبارک و… اشاره کرد، متأسفانه طی این همه‌سال و مشاهده اسناد و مدارک اعتماد به آمریکا، هنوز برخی دم از آمریکا و اعتمادکردن به او می‌زنند، آمریکایی که در کشتار بی‌گناهان شریک بوده و در ۱۰ ماه اخیر در غزه بیش از ۴۰ هزار افراد غیرنظامی بی‌گناه کشته شد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که آمریکا را تشکیل دادند، یک‌رشته از افرادی بودند که از کشورهای غربی به آمریکا رفتند، گفت: آن‌ها در ابتدا سرخ‌پوستان را قتل‌عام و سرزمین آن‌ها را تصاحب کرده و این حرکت وحشیانه آمریکا نشان‌دهنده این است که پایبند به هیچ قانونی در جهان نیست.

شبستری با بیان اینکه با نگاه به ۳۰۰ سال گذشته، می‌توان دید که آمریکا در مناطق مختلف جهان، از جمله آفریقا، آمریکا لاتین و آسیا کشتار کرده است، افزود: آمریکا همچنین کشورهای مختلف را اشغال، منابع آن‌ها را غارت کرده و فرهنگشان را از بین برده است.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول