تاریخ انتشار: سه شنبه 24 مهر 1403 - 10:28

نماینده مردم گرمی و انگوت گفت: مشکل بسیار بزرگ در محور اشتغال و معیشت باعث شد تا جمعیت ۱۲۵ هزار نفری شهرستان گرمی و انگوت الان به ۶۵ هزار نفر برسد؛ این یعنی حدود نصف جمعیت مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی سیفار، محمد خوش‌سیما در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، با اشاره به آمار بالای مهاجرت از شهرستان‌های گرمی و انگوت اظهار داشت: جمعیت این منطقه از ۱۲۵ هزار نفر به ۶۵ هزار رسیده است، این یعنی نزدیک به نصف کمتر جمعیت این منطقه، مهاجرت کرده‌اند.

 وی تصریح کرد: طبق احصای مشکلات شهرستان‌های گرمی و انگوت علت آمار بالای این مهاجرت‌ها حول محور اشتغال و معیشت می چرخد.

نماینده گرمی و انگوت با اذعان به این مطلب که باید برای  اشتغال و معیشت برنامه اساسی داشت، گفت: در حوزه اشتغال ظرفیت داریم و تاکنون با بیش از ۱۰ نفر سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری رایزنی کرده‌ایم و صحبت‌هایی را برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد جذابیت‌های گردشگری در شهرستان گرمی و انگوت انجام داده‌ایم.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های گرمی و انگوت برای رفع مشکل اشتغال این منطقه، بیان داشت: ما ۹۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور آذربایجان داریم؛ اما از این ظرفیت گرمی نیز هیچ‌گونه استفاده اقتصادی نداریم؛ حداقل کاری که می‌شود انجام داد گذر مرزی، کولبری و ایجاد بازارچه مشترک است که اینها را نیز نداریم.

خوش‌سیما تأکید کرد: به دنبال استفاده از ظرفیت مرزی گرمی هستیم و قطعاً اگر از این ظرفیت مرزی استفاده اقتصادی داشته باشیم اشتغال ما از زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های گرمی و انگوت در صنعت و به‌ویژه در کشاورزی و دامپروری ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: این ظرفیت نیز بلااستفاده مانده است.

نماینده مردم گرمی و انگوت خاطرنشان کرد: بخشی از بلااستفاده ماندن ظرفیت کشاورزی گرمی مربوط به آب است؛ ولی در مناطقی مثل شهر انگوت که آب داریم می‌توان در بحث کشاورزی و دامپروری اشتغال ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: سد عمارت و سد تازه‌کند نیز آماده است و سهمی از این سدها برای استفاده صنعت تعریف شده است و در نتیجه در این مناطق می‌توان با استفاده از ظرفیت این سدها کشاورزی و صنعت را توسعه داد و اشتغال پایدار داشت که قطعاً در آینده نزدیک نتیجه استفاده از این سدها را مردم خواهند دید.

خوش‌سیما با اشاره به احصا مشکلات گرمی و انگوت، بیان داشت: چهار محور مشکلات گرمی و انگوت احصا شده است که محور اول فرهنگی و اجتماعی است و من معتقدم که ریشه بسیاری از مشکلات به این محور مربوط است.

وی ادامه داد: مشکلات فرهنگی و اقتصادی نیز محور دیگری است که نقطه‌به‌نقطه و روستا به روستا مشکلات اقتصادی احصا شده است.

نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس خاطرنشان کرد: سهم بزرگی از مشکلات زیرساخت و عمران این منطقه مربوط به آب، راه و ارتباطات است، به‌ویژه اینکه مشکلات آب و راه فوق‌العاده بالا است.

وی تصریح کرد: مشکل بسیار بزرگ دیگر در محور اشتغال و معیشت است که باعث شده از جمعیت ۱۲۵ هزار نفری شهرستان گرمی و انگوت الان به ۶۵ هزار نفر رسیده است؛ این یعنی حدود نصف جمعیت و کمی کمتر از نصف از این منطق مهاجرت کرده‌اند.

پیش‌ازاین نیز طبق خبر خبرگزاری مهر، نماینده سابق گرمی در دیدار عمومی استاندار اردبیل با مردم شهرستان گرمی در ۲۹ آبان سال ۱۴۰۰ در اظهاراتی با یادآوری پیامدهای مهاجرت جوانان از گرمی گفته بود: من صراحتاً به مسئولان استان و دولت مردمی می‌گویم اگر به داد مردم منطقه مرزی گرمی نرسید با تشدید مهاجرت در این منطقه خواهیم دید که در سال‌های آتی هیچ‌یک از جوانان منطقه حاضر به دوام زندگی در این نقطه از استان نخواهند بود و تنها راه آسیب‌شناسی این مسئله بدون تعلل و فوت وقت تلاش در راستای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصاد گرمی است.

انتهای خبر/ ش
خروج از نسخه موبایل