تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مهر 1403 - 14:05

جشنواره‌ها همواره ظرفیتی مهم برای معرفی یک منطقه کمتر شناخته شده و بکر هستند از این رو برگزارکنندگان جشنواره گردو کلور نیز در تکاپو هستند تا این جشنواره ثبت ملی شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی سیفار به نقل از «سبلان ما»، جشنواره‌ها همواره ظرفیتی مهم برای معرفی یک منطقه کمتر شناخته شده و بکر هستند؛ حتی اگر محصول یک منطقه را می‌خواهند معرفی کنند این جشنواره‌ها هستند که به کمک تولیدکننده می‌آیند تا این محصول بیشتر معرفی شود؛ در استان اردبیل نیز طبق اعلام مسئولان امسال ۴۲ جشنواره برگزار می‌شود تا علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی، محصولات این استان نیز بیشتر معرفی شود.

در تکاپو برای برگزاری جشنواره‌ها، سومین جشنواره گردوی کلور نیز در بیست و هفتمین روز از ماه مهر در پارک لاله برگزار می‌شود تا علاوه بر عرضه این محصول باارزش از تولید به مصرف، آداب‌ورسوم بخش شاهرود خلخال در جنوبی‌ترین نقطه از استان اردبیل را به نمایش بگذارد.

جشنواره گردو؛ فرصتی برای دین جذابیت‌هایی خاص کلور

حسن شهسواری، عضو شورای شهر کلور و دبیر جشنواره گردو کلور در خصوص برپایی این جشنواره به خبرنگار «سبلان ما»، گفت: در این جشنواره بیش از ۳۰ غرفه دایر خواهد بود و غرفه‌های گردو و نان‌های سنتی و غذاهای محلی گردویی، صنایع‌دستی بومی و محصولات تولیدی بانوان پرتلاش منطقه نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در جشنواره کلور گردو می‌توانند، ظرفیت‌های بکر فرهنگی، قومی، زبانی، اقلیمی و گردشگری شهر تات‌نشین کلور و حتی غذاهای خوشمزه این منطقه را یکجا ببینند.

 دبیر سومین جشنواره گردوی کلور تصریح کرد: تلاش می‌کنیم جشنواره گردوی شهر کلور را به ثبت ملی برسانیم که مقدمات لازم برای این امر در حال انجام است.

هر هفته یک جشنواره در استان اردبیل برگزار می‌شود

یحیی نجارقابل، معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «سبلان ما»، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی برگزاری ۴۲ جشنواره مختلف در نقاط مختلف استان اردبیل در طول سال جاری، آخر این هفته نیز جشنواره گردو در کلور برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها در ایجاد نشاط اجتماعی و معرفی آداب‌ورسوم و محصولات منطقه اظهار داشت: با برنامه‌ریزی انجام شده هر هفته شاهد برگزاری یک جشنواره در منطقه‌ای از استان اردبیل هستیم و خوشبختانه میزان استقبال از این جشنواره‌ها قابل‌توجه بوده است.

 معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل ادامه داد: برای معرفی جذابیت‌های جنوب استان اردبیل جشنواره محصولات باغی این منطقه در روز جمعه برپا می‌شود که در تعطیلات آخر این هفته نیز سومین جشنواره در پارک لاله شهر کلور برگزار خواهد شد.

 وی ادامه داد: این جشنواره به معرفی محصولات باغی از جمله گردو و جاذبه‌های گردشگری شهرستان خلخال به‌ویژه شهر کلور در جنوب استان می‌پردازد.

 جشنواره گردوی کلور با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل و شهرداری و شورای شهر کلور برگزار خواهد شد و برنامه‌های فرهنگی، هنری و بازی‌های بومی و محلی از جمله برنامه‌های این جشنواره اعلام شده است.

جشنواره‌ها فرصت‌ شغلی ایجاد می‌کند

باقر باقرزاده، فرماندار شهر توریستی سرعین در گفتگو با خبرنگار «سبلان ما»، با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی موقت و دائم در زمینه‌های مختلف مانند خدمات، گردشگری و کشاورزی شود؛ بیان داشت: این جشنواره‌ها  علاوه بر اینکه می‌توانند به نمایش هنرها و صنایع‌دستی محلی بپردازند، به حفظ و ترویج فرهنگ منطقه و البته اقتصاد آن محل نیز کمک می‌کنند.

وی تأکید کرد:  برگزاری جشنواره نقش مهمی در رونق گردشگری ایفا می‌کند، چراکه این رویدادها علاوه بر اینکه می‌توانند فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌های محلی باشند، اسباب جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم می‌آورد، چراکه با افزایش تعداد بازدیدکنندگان، کسب‌وکارهای محلی مانند غذاخوری‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی نیز رونق می‌گیرند.

فرماندار سرعین تصریح کرد:برگزاری برنامه‌های فرهنگی، موسیقی و هنری در کنار جشنواره می‌تواند جذابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان ایجاد کند و قطعا در جشنواره‌های  مختلف میوه استان برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های آموزشی در حاشیه جشنواره می‌تواند به افزایش آگاهی مردم درباره فواید میوه‌ها و شیوه‌های کشت و برداشت آنها کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی، جشنواره معرفی میوه‌ها نیز می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مؤثر در توسعه گردشگری پایدار و تقویت جامعه محلی عمل کند.

باقرزاده با گریز به برگزاری جشنواره زمستانی در سرعین ادامه داد: این جشنواره در رونق شهر توریستی سرعین تأثیرگذار بوده است و با توجه به اهمیت برگزاری اعتبار خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای معرفی، تبلیغات و بازاریابی، به ویژه در ۶ ماه دوم سال مبلغ ۵ میلیارد ریال برای برگزاری جشنواره زمستانی سرعین در سال جاری تخصیص پیدا کرده است.

جشنواره‌ها فرصتی برای معرفی بیشتر استان اردبیل

جشنواره انگور و سیب مشگین‌شهر، جشنواره گردو ثمرین اردبیل، جشنواره آش نیر، جشنواره بابونه نمین و جشنواره انار نمهیل خلخال و جشنواره هیوا در شهرستان کوثر از جمله جشنواره‌هایی هستند که هرساله در جای‌جای استان اردبیل برگزار می‌شود تا محصولات و آداب‌ورسوم خاص و بکر مردمان دیار سبلان و سرزمین چشمه‌های بهشتی بیشتر از قبل به همه معرفی شود.

 

انتهای خبر/ ش

خروج از نسخه موبایل