تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 9:18
199 بازدید
کد خبر : 379

استاندار اردبیل:

سد عمارت گرمی مغان اردیبهشت ماه آبگیری می‌شود

سد عمارت گرمی مغان اردیبهشت ماه آبگیری می‌شود
استاندار اردبیل گفت: آبگیری سد عمارت در شهرستان گرمی مغان با توجه به اتمام فاز عملیاتی و اقدامات لازم اردیبهشت ماه امسال آغاز می‌شود.

به گزارش سیفار، سیدحامد عاملی در بازدید از سد عمارت اظهار کرد: سد عمارت بزرگترین سد خاکی و مهم‌ترین سد استان اردبیل است و در حال حاضر باتوجه به بارش‌های صورت گرفته ، آب قابل توجهی در حال جریان است.

وی افزود: آبگیری این سد باید در طول سالیان گذشته صورت می‌گرفت ولی متاسفانه به دلیل غفلت‌هایی ، این امر مهم و حیاتی به موقع انجام نشده است.

استاندار اردبیل ادامه داد: در ماه‌های اخیر با اقدامات شبانه‌روزی دستگاه‌های اجرایی دو استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی در حوزه آب منطقه‌ای ، فرمانداران و دیگر بخش‌های اجرایی ، مسائل اجتماعی و تملک اراضی در حال رفع است و تا اواسط ماه آینده آبگیری سد به شکل قطعی انجام خواهد شد.

عاملی همچنین با اشاره به حل مسائل تملک و اسکان اهالی منطقه سد عمارت خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان اردبیل  مبلغی جهت  تملک اراضی منطقه سد عمارت و یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در راستای جابجایی و ساخت مسکن برای اهالی ساکن محدوده سد عمارت اختصاص یافته است.

سد عمارت در شهرستان انگوت ، در ۱۰۰ کیلومتری مشگین شهر و ۱۵۰ کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده‌ است ، این سد با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب از نظر حجمی بزرگترین سد استان اردبیل است.

با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های انگوت و گرمی فراهم و  از خروج منابع آبی کشور از مرزها جلوگیری می‌شود.

ارتفاع این سد از بستر رودخانه ۸۲ متر، طول تاج آن ۳۱۵ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر، حجم مفید ذخیره آب آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب وحجم کل ذخیره آن ۱۸۲ میلیون مترمکعب است.

 

انتهای پیام.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول