شهروند خبرنگار



تازه‌های سایت




آمارگیر

کد مطلب: 4024
تاریخ انتشار: چ, 1391/12/16 - 09:50
سیفار: امروزه رشته های ورزشی از تنوع زیادی برخوردارند و روز به روز برتعداد ورزشهای رسمی و تفریحی افزوده میگردد و تعدادی از علاقه مندان را به سمت خود جذب مینمایند.

ضرورت تحرک جسمانی و نقش آن برسلامتی و تندرستی
همگام با توسعه روزافزون تکنولوژی و علوم مختلف بویژه علم بهداشت و طب، تعداد متقاضیان و علاقمندان به فعالیتهای ورزشی و تفریحات سالم به شکل فزاینده ای زیاد گشته است و هدف قریب به اتفاق آنها دستیابی به سلامت جسمی وروحی برای ادامه زندگی به شکل مطلوب میباشد.
به عبارت دیگر کسب آمادگی جسمانی کافی آن چیزی است که نظر همه این افراد را تشکیل میدهد. در سایه برخورداری از آمادگی جسمانی، زندگی معنا و مفهوم دیگری می یابد و کلیه فعالیتهای زندگی با قدرت و نشاط بیشتری انجام میگیرند. تربیت بدنی و ورزش از عوامل مهم برای حفظ  سلامتی به شمار می روند. می توان با جدیت گفت که بحث ورزشی با تغذیه سالم ارتباط تنگا تنگی دارد.
اکنون با پیشرفت علم درتمام دنیا این امربه قوانین ومقررات مربیان ورزشی تبدیل شده که استراحت، تغذیه و سپس ورزش، پله هایی رو به سلامتی روز افزون افراد به شمار می روند. تمرینات جسمانی، فقط مختص انجام با لوازم وتجهیزات ورزشی نیستند، و می توانند بدون آنها نیزانجام شوند. حرکاتی که می توان آنها رابدون استفاده ازوسایل خاص انجام داد، مقرون به صرفه تر و همه گیرتر هستند. ورزشی که آن رامادر ورزش ها لقب داده اند ”ورزش دو“  می باشد که اکثر افراد می توانند بدون لوازم و تجهیزات خاص، آنرا انجام دهند.
یکی از فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی دارا بودن سیستم قلبی - عروقی قوی و سالم است . ”ورزش دو“ میتواند با افزایش ضربان قلب بدلیل عضلانی بودن ساختار خود قلب، آنرا قوی تر نموده وحتی با انجام منظم این ورزش از بروز سکته های قلبی نیزدر افرادی که به ”ورزش دو“  می پردازند جلوگیری کند. چرا که اکثر سکته های قلبی بر اثر ناکارآمدی عضله قلب بوده و عدم دارا بودن قلب افراد برای پمپ خون در رگها، بیشترین و شایع ترین دلیل برای سکته های قلبی به حساب می آید. لازم است بدانیم، انجام این ورزش هنگام صبح و با شکم خالی، برای سوزاندن چربی های زاید بدن بسیار موثراست. اما چگونه؟ به لحاظ علمی می توان به این پرسش چنین پاسخ داد که: هنگام خواب درصد گلیکوژن (انرژی ذخیره شده در کبد و ماهیچه ها) پایین تر می آید. زیرا قلب همواره برای پمپاژ خون، انرژی مصرف می کند و از طرفی دیگر، دستگاه گوارش هنگام خواب استراحت می کند و در این حالت انرژی جذب بدن نمی شود چون، حتی اگر غذایی در دستگاه گوارش وجود داشته باشد هضم نمی شود و عملا دستگاه گوارش تعطیل میباشد. قلب که همواره برای خون رسانی نیاز به انرژی دارد الزاماً  گلیکوژن ذخیره شده در کبد و ماهیچه ها را مورد استفاده قرارمی دهد.
زمانی که شب را به صبح میرسانیم در کبد و عضلات انرژی کم است یا موجود نیست و اگر در این زمان ما به تحرکات جسمانی بپردازیم انرژی مورد نیاز بدن توسط انرژی هایی که قبلا از محیط خارج دریافت گردیده و به دلیل عدم مصرف توسط بدن بصورت چربی ذخیره شده است تامین می شود. چنین میشود که «ورزش دو» چربی های زاید بدن را به مرور زمان سوزانده و تناسب اندام را در ما ایجاد میکند. ورزشکاران عزیز توجه داشته باشند که «ورزش دو» برای هر ورزشی لازم و ضروری است. چرا که خوب ورزش کردن لازمه داشتن سیستم قلبی - عروقی سالم و قوی میباشد.

ارسال نظر


نظرات اخیر